• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Geweldige kansen voor waterstofrijders in Amsterdam

Amsterdam2Breaking News. De autowereld staat op z’n kop. Amsterdam gaat de luchtvervuiling aanpakken door vanaf volgend jaar eisen te stellen aan voertuigen die zich binnen de ring bevinden. Voor dieselauto’s van 15 jaar of ouder wordt dit verboden gebied. Tot 2030 wordt stapsgewijs het hele gebied binnen de ringweg A10 uitstootvrij.

De conclusie mag zijn dat iedere autobezitter die regelmatig in de hoofdstad komt, over zijn volgende aankoop goed moet nadenken. Komt er nog wel een nieuwe auto en wordt het er dan eentje op accu’s of waterstof? Voor auto’s op accu’s ontstaat er dan wel een probleem. In de smalle Amsterdamse straatjes wonen de mensen bovenop elkaar. Vergunninghouders moeten tegenwoordig vaak een half uur rondrijden om een parkeerplek te vinden. En dan moeten heel veel plekken over tien jaar voorzien zijn van een laadpaal. Als de accu na een paar uur vol is, moet er elders geparkeerd worden. De stad wordt CO2-vrij, maar over fijnstof praten we niet met die zwareAmsterdam1 batterij-auto’s. De banden slijten sneller en de vier wielen produceren door slijtage 25 keer meer fijnstof dan er tegenwoordig uit de uitlaat komt.

Waterstof kent al deze problemen gelukkig niet. De auto’s zijn niet zo zwaar en Amsterdammers mogen dan ook blij zijn dat er vier waterstoftankstations in Amsterdam in ontwikkeling zijn. Daar zal het druk worden. Vlot tanken en binnen een paar minuten weer verder rijden. Zonder opladen, meer dan 500 kilometer ver. Er breken gouden tijden aan voor de Toyota Mirai, de Hyundai Nexo en de waterstoftankstations rond de hoofdstad.

Nu de prijs nog. De enige twee personenauto’s op waterstof die er in Nederland te koop zijn kosten tussen de 70- en 80-duizend Euro. Het volk haakt af, de Amsterdamse elite tuft rustig verder, maar de waterstof-economie profiteert.

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl