• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Wereld: onzekerheid rond toekomstige scheepsbrandstof remt investeringen

Groningen scheepswerf vrachtschipDe wereldwijde vraag naar nieuwe schepen is het afgelopen jaar gehalveerd door onzekerheid over de vraag wat de brandstof van de toekomst gaat worden. Dat meldt de Britse dataleverancier IHS Markit. De markt bevindt zich nu op het laagste niveau in twee decennia. Een van de problemen is dat de robuuste vrachtschepen moeiteloos tientallen jaren meegaan, maar rederijen niet zeker weten of schepen op fossiele brandstoffen over een aantal jaren nog in alle havens welkom zijn. Een scheepsmotor is gedurende de economische levensduur nauwelijks vervangbaar.

Enkele jaren geleden heeft de International Maritime Organization zich ten doel gesteld de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart tegen 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2008. Daarvoor moet het gebruik van stookolie sterk verminderen en alternatieve CO2-vrije brandstoffen als waterstof een flinke opmars maken. Op verschillende plekken in de wereld wordt al gevaren op waterstof, maar deze projecten bevinden zich nog in de ontwikkelfase. Voor nagenoeg alle rederijen is het investeringsrisico momenteel te groot.

Uitzondering is de Deense rederij Maersk, de grootste containervervoerder ter wereld, meldde Waterstof Magazine de afgelopen maand. De AP Møller Holding, het investeringsbedrijf achter Maersk, investeert fors in waterstof. Het bedrijf heeft een lening van 20 miljoen euro verstrekt aan Green Hydrogen Systems, een producent van elektrolyse-installaties waarmee waterstof kan worden geproduceerd. Green Hydrogen Systems is gevestigd in de Deense plaats Kolding.

“Wij zien waterstof als een belangrijk onderdeel van de toekomstige groene energiemix voor industrie, scheepvaart en zwaar transport. Green Hydrogen Systems levert gedegen productiesystemen voor groene waterstof en we zijn verheugd hen te ondersteunen bij hun werk om het platform verder te ontwikkelen”, zegt Jan Thorsgaard Nielsen, Investment Director bij AP Møller Holding. Maersk heeft nog geen schepen die varen op waterstof besteld.

Voordat schepen kunnen varen op de CO2-vrije brandstof moet er ook een wereldwijd netwerk van waterstoftankstations in de havens beschikbaar zijn. Een extra reden voor rederijen om even geen nieuwe vrachtschepen te bestellen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl