• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: waterstoftruck XCIENT van Hyundai eind dit jaar op de weg

DelfzijllHyundai-dealer Groenewold & Dijkhuizen in Delfzijl haalt de waterstofvrachtauto Hyundai XCIENT Fuel Cell naar Nederland. Naar verwachting eind dit jaar of uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 moeten de eerste twee vrachtauto’s gaan rijden. Groenewold & Dijkhuizen is een van de vijf Hyundai-dealers in Nederland die de waterstofauto Nexo mag leveren en onderhouden. Het bedrijf heeft er inmiddels tientallen verkocht.

Bij de uitrol van waterstoftrucks werkt de autodealer samen met OrangeGas, leverancier van schone brandstoffen. OrangeGas beheert inmiddels meerdere waterstoftankstations in Nederland en wil dat aantal de komende jaren uitbreiden. “OrangeGas is onze partner bij de uitrol van waterstoftrucks”, zegt Kim Groenewold tegen Waterstof Magazine. “Maar we houden ook ruimte om onze vrachtauto’s in andere gebieden neer te zetten. Een waterstoftankstation met voldoende capaciteit voor vrachtauto’s nabij de standplaats is een belangrijke voorwaarde om tot een succesvolle uitrol te komen”.

Groenewold realiseert zich dat de TCO van vrachtauto’s op waterstof hoger zal liggen dan die van vergelijkbare dieseltrucks. “Onze belangrijkste uitdaging is of de meerprijs aanvaardbaar is voor de klant. Wij denken dan ook dat de trucks via een leaseconstructie op de weg worden gezet. Om tot een aanvaardbare prijs te komen is subsidie noodzakelijk. Daar richten wij ons de komende maanden op”. De data die de dealer bij een leaseconstructie genereert, wordt ingezet om het proces te optimaliseren en daarmee de kosten te drukken. Met lagere kosten denkt Hyundai sneller te kunnen groeten in de concurrerende markt voor zwaar transport. De leaseconstructie is niet nieuw, in Zwitserland loopt al sinds oktober een soortgelijk project. De reacties van de inmiddels tientallen gebruikers in het Alpenland zijn unaniem positief. De waterstoftrucks steken daar zonder problemen de bergpassen over, ook bij extreme winterkou.

Het ligt in de bedoeling dat de eerste Hyundai XCIENT Fuel Cell trucks in de werkplaats van Groenewold & Dijkhuizen worden onderhouden. Daar is ruimte genoeg om een voertuig naar binnen te rijden. Bij de uitbreiding van het bedrijf zal rekening gehouden worden met werkplekken voor meerdere trucks. De monteurs die nu de Nexo’s onderhouden, gaan ook het onderhoud aan de trucks uitvoeren. “Motorisch lijken de personenauto’s en vrachtauto’s op H2 van Hyundai op elkaar. In een Nexo zit één brandstofcel, in een XCIENT twee die parallel zijn geschakeld”, zegt Groenewold. De Hyundaidealer uit Delfzijl spreekt bij de bekendmaking van de plannen over een pilotproject waarbij ongeveer 30 waterstoftrucks in Nederland gaan rijden. Als het een succes is kan dit aantal snel worden opgevoerd. De gesprekken hierover zitten in de afrondende fase.

Groenewold & Dijkhuizen is al sinds 2018 Hyundai FCEV dealer voor Noord-Nederland en beschikken over veel ervaring en kennis op waterstof gebied in Delfzijl. Het familiebedrijf is zeer succesvol in het verkopen van Hyundai auto’s en heeft een eigen service en onderhoudsafdeling voor waterstofvoertuigen ingericht. Het bedrijf heeft al 50 Hyundai Nexo’s -en de voorganger de ix35- op de weg gezet.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl