• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: BMW i Hydrogen NEXT wordt getest op de openbare weg

Munchen BMW waterstofDe nieuwe waterstofauto van BMW, de BMW i Hydrogen NEXT, heeft het afgesloten testcircuit verlaten en wordt nu op de openbare weg getest. Erg geheimzinnig doet de Duitse autofabrikant daar niet over, op de zijkant staat groot omschreven ‘waterstof brandstofcel testauto’. BMW werkt bij de ontwikkeling van voertuigen met een brandstofcel samen met Toyota, maar essentiële onderdelen in het brandstofcelpakket worden in de eigen fabriek in Landshut, in de deelstaat Beieren, ontwikkeld en gemaakt.  

De brandstofcel van de nieuwste waterstofauto produceert continue 125 kW vermogen dat wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij. Vanuit de batterij worden de elektromotor op de achteras aangestuurd. Deze heeft een vermogen van 275 kW (374 pk). Twee tanks van 700 bar, die samen zes kilogram waterstof kunnen bevatten, garanderen een groot bereik onder alle weersomstandigheden - met een tankduur van slechts drie tot vier minuten.

De elektrische aandrijving van de vijfde generatie, die voor het eerst is gebruikt in de BMW iX3, is ook volledig geïntegreerd in de nieuwe BMW i Hydrogen NEXT. BMW meldt dat de waterstofauto volgend jaar in een kleine serie zal worden geproduceerd. Tot die tijd zullen proefrijders het voertuig aan meerdere praktijktesten onderwerpen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl