• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: plan voor 2500 waterstoftrucks en 50 H2-stations gepresenteerd

PHP TruckDrie grote partijen in Duitsland gaan werken aan een transportnetwerk op waterstof. De voertuigen worden gebouwd door Paul Nutzfahrzeuge, MaierKorduletsch realiseert een groot waterstoftankstation voor vrachtauto’s en Shell zorgt voor de levering van groene waterstof. Er moet een mobiliteitsplatform ontstaan waar voertuigen kunnen worden geleasd voor een vast bedrag per kilometer. Een soortgelijk systeem is inmiddels in werking in Zwitserland waar Hyundai inmiddels rond de 100 vrachtwagens op waterstof heeft geleverd.

Vrachtwagenbouwer Paul Nutzfahrzeuge bouwt de voertuigen (foto) in Duitsland met onderdelen van Mercedes-Benz Special Trucks, ZF en Toyota en zorgt ook voor service, onderhoud en de levering van onderdelen. MaierKorduletsch bouwt het eerste waterstoftankstation met grote capaciteit, geschikt voor de eerste vrachtwagens. Shell heeft het voornemen om met partnerbedrijven en subsidie van de overheid 2.500 vrachtauto’s op de weg te hebben in 2025. Rond die tijd moeten er ook 50 grote waterstoftankstations operationeel zijn.

De basis van de nieuwe emissievrije voertuigen is een zogenaamde "glider" - dat wil zeggen een chassis en bestuurderscabine van de Mercedes-Benz Atego, uitgerust door Paul Nutzfahrzeuge met een centrale aandrijving van ZF en een brandstofcel van Toyota. Het 15 tons chassis met een totaal treingewicht van 24 ton heeft een actieradius tot 500 kilometer en kan binnen 10 tot 15 minuten worden gevuld. De waterstoftank heeft een inhoud van 30 kilogram. De eerste 25 prototypes zijn volgend jaar gereed en worden door geselecteerde klanten in praktijk getest. De serieproductie is gepland voor 2023.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl