• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: Flixbus start onderzoek naar Europese langeafstandsbussen op waterstof

Flixbus op waterstofFlixbus, een bedrijf met intercitybussen door heel Europa, onderzoek de mogelijkheid om te gaan rijden op waterstof. Het moederbedrijf FlixMobility kondigt aan om samen met de partners Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems en ZF Friedrichshafen AG te beginnen met de ontwikkeling van een krachtig brandstofcelsysteem voor langeafstandsbussen. Een deel van de Flixbussen rijdt inmiddels op schoon biogas of batterijen. In Duitsland rijdt zelfs een bus deels op energie uit zonnepanelen op het dak.

André Schwämmlein, oprichter en CEO van FlixMobility, laat weren er trots op te zijn deel uit te maken van het HyFleet-project om samen met Freudenberg en ZF de eerste door brandstofcel aangedreven langeafstandsbus in Europa te ontwikkelen. “Met dit project zetten we onze weg voort om miljoenen mensen duurzame en betaalbare mobiliteit te bieden. Het project met emissievrije bussen sluit nauwgezet aan op de doelstelling van de Europese Unie en Duitsland om vervoer emissievrij te maken.” Het reizen met een intercitybus is relatief schoon. Per kilometer wordt er 26 gram CO2 per passagier uitgestoten. Vliegtuigpassagiers binnen Europa stoten ruim negen keer zoveel CO2 uit.

Personenvervoer per bus over korte afstanden op waterstof is in Europa beslist niet ongewoon. Langeafstandsbussen op waterstof echter wel. De voertuigen van Flixbus rijden in totaal ongeveer 200.000 km per jaar, met afstanden tot meer dan 1.000 km per dag, en meestal alleen met korte stops. Afhankelijk van het aantal chauffeurs tijdens een rit, zal de bus wettelijk een pauze moeten nemen na vierenhalf uur rijden. Deze afstand wordt naar ongeveer 450 km rijden bereikt. De schone bussen zullen daarom een actieradius moeten hebben van minimaal 500 kilometer om kostenefficiënt te kunnen worden ingezet.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl