• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Wereld: surveillance wordt emissievrij, politie kiest voor waterstofauto’s

Politieauto1Steeds meer politiekorpsen over de hele wereld kiezen voor surveillanceauto’s op waterstof. H2 blijkt uitstekend te presteren in voertuigen die intensief worden gebruikt. Met een tanktijd van enkele minuten en een actieradius van ruim 650 kilometer voldoet waterstof aan de strengste eisen die worden gesteld.

Precies vier jaar geleden was de Londense politie de grootste met een vloot van maar liefst 11 Toyota’s van het type Mirai (foto linksboven). In de Duitse hoofdstad Berlijn rijden sinds twee jaar ook twee Mirais mee in de dagelijkse surveillance (foto midden boven). Een paar honderd kilometer verderop rijdt de Hamburgse politie met een testauto op waterstof van Mercedes (foto midden onder).

Uiteraard blijft de Japanse politie niet achter met een Toyota Mirai (linksonder) In 2017 was een van de eerste politiewagens op H2 de Hyundai Ix35 Fuel Cell, die werd gebruikt door de Italiaanse politie voor de dagelijkse controle op de Brenner autobaan (foto rechtsboven). In Nederland en Australië zijn H2-voertuigen respectievelijk getest en in gebruik genomen.

Wat waterstof betreft blijft het niet alleen bij auto's. De politie in Londen heeft de afgelopen jaren ook een vloot scooters met een brandstofcel getest. De schone vervoersmiddelen kwamen in beeld toen luchtvervuiling in de Britse hoofdstad een serieus probleem begon te worden.

De eerste waterstof-politieauto die we hebben kunnen vinden was al operationeel in 2007. Vijftien jaar geleden achtervolgde een agent in Detroit een snelheidsduivel. Hij was waarschijnlijk de eerste man ter wereld die een bon kreeg van een politieagent in een waterstofauto (foto rechtsboven).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen