• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Verenigd Koninkrijk: eerste Mini Cooper op waterstof was er al 21 jaar geleden

Mini Cooper Hydrogen waterstofDe eerste stappen om fossiele brandstoffen te vervangen door waterstof zijn langer geleden gezet, dan menigeen denkt. Ruim 20 jaar geleden presenteerde Mini al de eerste auto op waterstof. Absoluut vooruitstrevend. De hele wereld keek begin deze eeuw met veel belangstelling mee.

Het prototype was gebaseerd op de Mini Cooper van die tijd, de derde generatie in de geschiedenis van het model. Het Britse automerk was toen al onderdeel van het Duitse autoconcern BWM, dat gebruik maakte van de technologie van de BMW 7-serie Hydrogen in het compacte voertuig. Het eerste model maakte geen gebruik van brandstofcellen, zoals nu gebruikelijk is in personen- en vrachtauto’s. De Mini Cooper Hydrogen had een conventionele verbrandingsmotor, maar aangepast om waterstof te verbranden. Overigens was de 1,6-liter viercilindermotor dezelfde als de standaardversie van de Mini Cooper, dat wil zeggen de oude 1.6 16V Tritec-motor. Het belangrijkste verschil zat in het injectiesysteem, dat werd aangepast om de efficiëntie te verbeteren door vloeibare, ultra-koude waterstof te verbranden, die in het inlaatspruitstuk werd geïnjecteerd.

Ruimtegebrek in het voertuig was toen al een probleem. De achterbank werd opgeofferd om plaats te bieden aan de cilinders waarin de brandstof werd opgeslagen. Volgens BMW had de op waterstof aangedreven Mini Cooper ongeveer 120 pk en een verbruik vergelijkbaar met het benzinemodel, maar met als voordeel dat hij veel minder vervuilend is.

Vloeibare waterstof, bij een temperatuur van 253 graden onder nul, was uiteindelijk geen succes. Doordat personenauto’s vaak dagenlang stilstaan loopt de temperatuur in de tank op en veranderd de H2 is gasvorm, die uiteindelijk door het veiligheidsventiel wordt afgeblazen. Een paar weken stilstand betekende een lege tank.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen