• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: havenboot Neo Orbis tankt waterstof in de vorm van poeder

Lauwersoog NeoOrbis Amsterdam waterstofDe Neo Orbis, het innovatieve en nieuwe waterstofschip van Port of Amsterdam wordt gebouwd door Next Generation Shipyards uit Lauwersoog. De waterstof  voor het vaartuig wordt 'getankt' in poeder-vorm. De scheepswerf heeft de gunning gekregen na een Europees aanbestedingstraject. “Door continu te zoeken naar duurzame toepassingen en technieken, werkt Next Generation Shipyards aan het stimuleren van emissieloze scheepvaart”,  meldt Port of Amsterdam op haar site. “Dit sluit goed aan op onze visie Schone Scheepvaart, waarmee we toewerken naar emissievrije scheepvaart in de Amsterdamse haven in 2050. Door samen aan dit innovatieve waterstofschip te werken, komen we daar een stap dichterbij.’

De Neo Orbis is het pilotschip dat voor het Europese programma H2Ships wordt gebouwd. Het is het eerste schip ter wereld dat elektrisch zal varen, voortgestuwd met waterstof in gasvorm, maar de waterstof wordt aan boord meegenomen in vaste vorm. In poeder of korrels met de naam natriumboorhydride. Schepen kunnen dit poeder eenvoudig opslaan aan boord en het kan onderweg worden omgezet in gasvormige waterstof door het in contact te brengen met zeer zuiver water en een katalysator. Het grote voordeel van deze waterstofdrager is de hoge energiedichtheid en dat het op veel plekken veilig kan worden gebunkerd. Het nadeel is dat het veel energie kost om het poeder of de korrels te maken. Waterstof in een poedervorm is niet nieuw, het wordt al veel gebruikt in waspoeders.

“Als dit echt vaart gaat krijgen, is het een groot deel van de oplossing voor de scheepvaart”, zegt directeur Albert Keizer van de scheepswerf in Lauwersoog. “De hoeveelheden poeder die een schip aan boord moet hebben, is vergelijkbaar met wat ze nu aan fossiele brandstoffen meenemen. Extra grote tanks zijn dus niet nodig. Ik denk dat er een heel mooie mix ontstaat, zodat er voor elk schip een juiste toepassing te vinden is.”

Voor Port of Amsterdam gaat de Neo Orbis als vlaggenschip fungeren. Naar verwachting wordt in juni 2023 gestart met proefvaren. Het ontwerp van de Neo Orbis komt van Wijk Yacht Creations. De innovatieve waterstofinstallatie is een ontwerp van H2 CIF. Het project wordt gesubsidieerd door Interreg North West Europe.

Hoe werkt natriumboorhydride? Nieuw is het in ieder geval niet.  Bekijk de uitleg via deze link.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen