• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: eerste schip van historische ‘bruine zeilvloot’ over naar waterstof

Haringen bruine vlootDe beroemde ‘bruine zeilvloot’ gaat over op waterstof. Met een financiële bijdrage uit het Waddenfonds en van de provincie Fryslân wordt een start gemaakt met de vergroening van de bruine zeilvloot op de Waddenzee. De werkzaamheden aan het eerste schip worden uitgevoerd door scheepswerf SRF in Harlingen. Het geld wordt geïnvesteerd in de elektrificatie van de historische tjalk ‘De Overwinning’. Bij de ombouw van het 23 meter lange schip wordt de milieuvervuilende dieselmotor vervangen door een schone en stille elektromotor. Het pilotproject is onderdeel van Programma Green Shipping Waddenzee, een meerjarig programma dat de waddenvloot voor een groot deel wil verduurzamen.

De tjalk Overwinning is gebouwd in 1914. Na een ingrijpende verbouwing in 1978 is de Overwinning een varend passagiersschip op de Waddenzee en het IJsselmeer. De thuishaven is Harlingen. Het is een tjalk met een mast, biedt ruimte aan 20 passagiers, heeft 16 slaapplaatsen en een zeiloppervlak van 200m2. Het schip is 23 meter lang en 4,6 meter breed.

Gedurende de pilot van twee jaar wordt De Overwinning niet alleen omgebouwd. Er wordt met de nieuwe elektromotor ook gemonitord hoeveel stroom een historische tjalk nodig heeft voor de aandrijving en voor het overige energieverbruik aan boord. Op basis van die onderzoeksgegevens wordt bepaald welke groene brandstof het meest geschikt is voor de aandrijving van de elektromotor: waterstof of methanol.

“Traditionele scheepvaart ontmoet hier de nieuwe hightech technologie van nu. Geen ronkende motoren meer in havens en op het Wad maar emissievrij en geruisloos, dat is onze ambitie”, aldus Leo van der Burg (FME), coördinator van het Programma Green Shipping Waddenzee. Als de pilot met De Overwinning slaagt, moet dat andere eigenaren van historische zeilschepen over de streep trekken om ook duurzaam te gaan varen. De bruine vloot op de Waddenzee en de IJsselmeer telt in totaal 300 schepen.

Van de subsidie van  275-duizend euro voor de verduurzaming van De Overwinning is 215-duizend euro afkomstig van het Investeringskader Waddengebied en het Waddenfonds. De overige 60-duizend euro wordt beschikbaar gesteld door de provincie Fryslân. “Met het Programma Green Shipping Waddenzee willen we via een aantal inspirerende projecten een impuls geven aan de overgang naar emissiearme en fossielvrije scheepvaart in ons waardevolle Waddengebied”, aldus gedeputeerde Avine Fokkens.

Green Shipping is twee jaar geleden gestart en heeft als doel om de innovaties op het gebied van CO2-neutrale en fossielvrije scheepvaart in het Waddengebied te versnellen en de daarbij behorende havenfaciliteiten- en infrastructuur te helpen ontwikkelen. Het programma stimuleert het varen op waterstof en groene methanol in de Eemshaven en de havens van Lauwersoog, Den Helder en Harlingen. In 2030 moet de CO2-uitstoot van de scheepvaart op de Waddenzee met 60 % zijn afgenomen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen