• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

China: eerste binnenvaartschip op waterstof onderweg naar Nederland

Concordia DamenVanuit China is op een grote vrachtboot het casco van het eerste Nederlandse vrachtschip op waterstof onderweg naar Rotterdam. Het schip krijgt de naam Antonie en wordt door Concordia Damen verder afgebouwd en voorzien van een brandstofcel zodat het kan gaan varen op waterstof. Opdrachtgever en eigenaar van het 3700 ton zware schip is Lenten Scheepvaart uit Nieuwegein. De boot wordt vanaf medio dit jaar ingezet tussen Delfzijl en Rotterdam om zout te verplaatsen voor producent Nobian, het vroegere Akzo.

De nieuwe 135 meter lange Antonie, gaat varen op elektriciteit, aan boord geproduceerd in een brandstofcel. Deze levert stroom aan de accu’s en energie voor het schroefvermogen. Tijdens een retourtje van Delfzijl - Rotterdam verbruikt de vrachtboot 1200 kilo waterstof. Het schip tankt geen waterstof, maar de lege tanks worden gewisseld voor volle. Voor het project zijn zes standaard containers beschikbaar waarin de waterstof onder 300 bar wordt opgeslagen. Drie containers staan aan boord en tegelijkertijd worden er drie containers aan wal gevuld. Het waterstofsysteem zorgt ervoor dat de innovatieve vrachtboot ruim tien miljoen euro kost, dat is twee keer zoveel als een vergelijkbaar schip op diesel. De overheid ondersteunt het project met vier miljoen euro subsidie.

Bij scheepswerf Concordia Damen is waterstof ook nog geheel nieuw. Volgens CFO Tim van Berchum is het flink pionieren. Dat geldt voor zijn eigen bedrijf, maar ook voor leverancier Koedood van de Mitsubishimotor, de scheepvaart-elektriciën en het Arnhemse bedrijf Nedstack dat de brandstofcel levert. Uiteindelijk moeten alle partijen aan de veiligheidseisen voldoen om de certificering en goedkeuring van de nieuwe energievoorziening te krijgen. Keuringsinstituut Lloyd’s zal bepalen of er certificaten worden afgegeven. Veel is er tot nu toe nog niet geregeld, omdat de regelgeving nog achter loopt.

De overheid financiert een deel van het project omdat waterstof volkomen schoon in het gebruik is, in tegenstelling tot de nu nog veelgebruikte en vervuilende fossiele diesel. Een schip dat via een brandstofcel op waterstof vaart, stoot geen schadelijke stoffen uit.

Lees ook: zepp-solutions-levert-brandstofcelsysteem-voor-graafmachines

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen