• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Vopak en Hydrogenious onderzoeken vloeibaar transport van waterstof

Erlangen vopakHet beursgenoteerde Nederlandse bedrijf Vopak gaat waterstof importeren dat bij normale omgevingstemperaturen een vloeibare vorm heeft. De waterstof wordt gekoppeld aan een chemische drager, een zogenaamde Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC). Vopak gaat daarvoor samenwerken met het Duitse bedrijf Hydrogenious. De bedrijven slaan de waterstof op in vloeibare benzyltolueen.

Hydrogenious uit de plaats Neuss, heeft de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar een vloeibare waterstofdrager. Daarbij is het van belang dat er veel waterstof aan gekoppeld kan worden en dat het hechtingsproces en het proces om de waterstof er weer uit te halen zo min mogelijk energie kost.

Tankopslagbedrijf Koninklijke Vopak NV in Rotterdam wil in een nieuwe  joint venture met Hydrogenious het waterstoftransport naar een hoger niveau tillen. De joint venture met de naam LOHC Logistix heeft goede vooruitzichten. Op het voorbehoud van een vergunningstraject na, willen de twee bedrijven fors investeren in de nieuwe techniek. Zuivere waterstof moet, om vloeibaar te worden, worden afgekoeld tot 253 graden onder nul en ook het hele transporttraject op die temperatuur blijven. Dat kost enorm veel energie. Met een LOHC is dit niet nodig.

LOHC Logistix willen in eerste instantie een toeleveringsketen voor groene waterstof opzetten tussen Zweden en Centraal-Europa. Hierbij gaat het om een waterstofvolume van 8 miljoen kilo waterstof per jaar. De beoogde fabriek moet 24 ton waterstof per dag in LOHC kunnen omzetten. Aansluitend volgt transport per schip naar Rotterdam. De insteek is 40 scheepsladingen per jaar met een scheepscapaciteit van 4.500 tot 5.000 m³ per lading, wat overeenkomt met ruim 200 ton waterstof per jaar. Eenzelfde hoeveelheid moet beschikbaar komen via een importterminal in de Duitse stad Lingen.

Sinds de zomer van 2022 wordt er in Duitsland ook een waterstoftankstation met vloeibare waterstof, gebonden aan benzyltolueen, bevoorraad. Voor het transport een normale tankauto aangeschaft die per zending 1.500 kilo waterstof kan afleveren bij het tankstation in Erlangen. Samen met de energiedrager wordt dit opgeslagen in een ondergrondse tank. Het scheidingssysteem (foto) levert waterstof van brandstofcel kwaliteit, maar nog in beperkte hoeveelheden. Een van de uitdagingen, binnen het samenwerkingsverband Vopak-Hydrogenious, is om het scheidingsproces flink op te schalen.

Lees ook: mossel-industrie-start-onderzoek-naar-amfibie-boten-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen