• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Italië: eerste treinen op waterstof gaan dit jaar rijden langs het Meer van Iseo

Iseo trein“Het project rond waterstoftreinen in het noorden van Italië is op dit moment het meest concrete waterstofproject van het land”. Dat zegt Marco Piuri, de Chief Executive Officer van Trenord, een van de spoorwegmaatschappijen in de regio Lombardije, in het noorden van Italië. In deze regio, op het traject Bresica-Iseo-Edolo, gaan dit jaar de eerste waterstoftreinen op proef rijden.

Spoorwegmaatschappij Trenord start in Fase 1 met zes treinen die worden geleverd door treinfabrikant Alstom, een bedrijf dat ruime ervaring heeft met de bouw van passagierstreinen op waterstof. Inmiddels zijn ook de voorbereidingen begonnen voor de bouw van een waterstoffabriek, een distributiepunt en een waterstoftankstation nabij het treinstation van Iseo. Daar moeten de eerste zes treinen gaan tanken. In Fase 2 worden de overige acht dieseltreinen op het traject vervangen en komt er een tweede waterstoffabriek in Bresica of Edolo. In Fase 3 gaat ook het regionale busvervoer over op waterstof. De regionale vervoerder heeft nu nog 40 bussen op diesel in het gebied rijden.

In Italië is 28% van de spoorlijnen niet geëlektrificeerd. In het land zijn momenteel 1.250 dieseltreinen actief binnen het personenvervoer. In enkele regio’s, zoals Valle d’Aosta en op Sicilië rijdt zelfs geen enkele trein geëlektrificeerd.

Het elektrificeren van spoortrajecten is vaak niet eenvoudig, vooral als het gaat om spoorwegen die zich uitstrekken tot in bergachtige gebieden. Met een spoorlengte van 103 kilometer doorkruist de nieuwe waterstoflijn een regio met behoorlijke hellingen. De aanwezigheid van talloze tunnels met beperkte spoorbreedte maken elektrificatie via bovenleidingen nagenoeg onmogelijk en zeer kostbaar. Om deze reden heeft het regionale spoorbedrijf gekozen voor elektrificatie via waterstof. Het baanvak van Brescia-Iseo-Edolo is uitgerust met volledig autonome sporen en niet aangesloten op het landelijke netwerk.

Het vervangen van de eerste zes treinen, het bouwen van een waterstofvoorziening in Iseo en het vervangen van de acht laatste treinen kost rond de 160-miljoen Euro. Het bedrag wordt voor een belangrijk deel opgebracht via subsidies vanuit de Europese Unie.  

Lees ook: eerste-openbare-waterstoftankstation-opent-deze-maand-in-praag

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen