• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland / Vlaanderen: “belangstelling voor waterstof neemt enorm toe”

Collage 3 lezingen“We merken dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in ontwikkelingen binnen de nieuwe waterstof-economie.” Dat zegt Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine. “Steeds meer lokale, regionale en landelijke overheidsinstellingen en bedrijven begrijpen dat het met fossiele brandstoffen op deze manier niet verder kan. De mogelijkheden die waterstof biedt, vindt iedereen interessant. Op onze Linkedin-pagina’s komen er iedere week ruim 100 volgers bij, tussen de 30 en 50 nieuwe abonnees schrijven zich wekelijks in voor de gratis digitale nieuwsbrief. Deze week gaf Bombeld op verschillende plekken in Nederland drie lezingen over waterstof-ontwikkelingen, overal was de zaal tot de laatste stoel gevuld. Voor de komende maanden staan er inmiddels 11 lezingen in Nederland en Vlaanderen geboekt.

In een tijdsbestek van twee keer een half uur neemt de hoofdredacteur de toehoorders mee in de wondere wereld van waterstof. “Allereerst moeten we de rol die waterstof kan vervullen binnen de energietransitie begrijpen. En dan kijken we dieper in ons nationale energiesysteem en gaan we in op zaken als energiebehoefte op ieder moment van het jaar en hoe we hieraan kunnen voldoen. De vraag naar energie is enorm. Gelukkig gebeurt er momenteel op het gebied van transitie al ongelofelijk veel. Zo is de landelijke waterstofbackbone volop in ontwikkeling, maar nog bijna niemand heeft hier enige kennis van. Dat hoeft ook niet, maar het is wel verbazingwekkend als mensen gaan roepen dat er helemaal niets gebeurt. Dat is absolute onzin.”

Een belangrijk deel van de lezingen gaat over de toepassingen van waterstof binnen de mobiliteit. “Op dit moment kan er al heel veel op waterstof, dus helemaal emissievrij. Belangrijkste is dat het kán”, zegt Bombeld. “Maar we moeten ook realistisch zijn, waterstofprojecten zijn nog ongelofelijk kostbaar. Uiteindelijk moet er toch vaak geconcurreerd worden op prijs en dan is diesel vaak veel goedkoper. Toch gaat er binnen enkele jaren het nodige veranderen. Vooral transporteurs moeten opletten, over twee jaar gaan tientallen binnensteden op slot voor voertuigen op fossiele brandstof. En bij veel bouwprojecten van de overheid hoef je geen offerte meer uit te brengen als je als aannemer komt aanzetten met alleen maar fossiele voertuigen. De uitstoot wordt steeds belangrijker bij het winnen van aanbestedingen.”

Meer weten? Kijk op www.waterstofmagazine.nl/lezingen

L
ees ook: eerste-treinen-op-waterstof-gaan-dit-jaar-rijden-langs-het-meer-van-iseo

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen