• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: omgebouwde tractor op diesel rijdt voortaan emissievrij op waterstof

Charier tractor waterstof

In de plaats La Turballe, in het westen van Frankrijk, is een tractor op waterstof in gebruik genomen. Een oude landbouwtrekker is de afgelopen twee jaar omgebouwd door het aannemersbedrijf Charier. De volledig vernieuwde machine wordt voor het eerst ingezet voor de uitbreiding van de haven van het schiereiland Guérande.

Voor het loonbedrijf Charier is het belangrijk om de werkzaamheden in de toekomst emissievrij te kunnen aanbieden. In eerste instantie is onderzocht om een batterij-elektrisch voertuig te ontwikkelen, maar daar is door de grote energievraag gedurende de werkdag vanaf gezien. Waterstof is volgens de onderzoekers een betere optie.

Bij de voormalige tractor op diesel is de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor, die wordt aangedreven door een batterij, die zelf wordt opgeladen door een brandstofcel. De gehele ombouw heeft 450.000 euro gekost, waarvan 140.000 euro gefinancierd door de regio Pays de la Loire. Charier heeft de ontwikkeling van het voertuig zelf gedaan, geen enkel bedrijf in de regio heeft daar nog ervaring mee. In de regio wordt waterstof geproduceerd uit groene energie, is een transportsysteem ingericht en wordt waterstof opgeslagen op de site. Iedere stap bracht de nodige uitdagingen met zich mee.
Op de site van de haven van Turballe gebruikt het bedrijf Charier een veertigtal machines, dit op een totale vloot van 650 voertuigen. De aanwezigheid van de waterstoftrekker zou symbolisch kunnen lijken, maar daar is Paul Bazireau, voorzitter van de raad van bestuur van Charier het niet mee eens. "Wat we willen is een complete seruie krachtige voertuigen op waterstof. Maar we zijn geen fabrikanten van voertuigen, we verwachten van motorfabrikanten dat ze een reeks H2-voertuigen lanceren met grote vermogens en deze aanbieden."

De groep Charier, 125 jaar geleden opgericht, wil aantonen dat openbare werken bedrijven hun impact op het milieu kunnen beperken. Hun doel: hun uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 50% verminderen.

Uiteindelijk heeft Charier nog twee partners bij het project in Tutballe kunnen betrekken.  Het uit Nantes afkomstige bedrijf Lhyfe is betrokken bij het omzetten van groene stroom in waterstof, terwijl het bedrijf Europe Technologies zorgt voor het transport van de waterstof naar een experimenteel tankstation dat in de buurt van de bouwplaats was geïnstalleerd. 

Lees ook: nieuwe-intercontinentale-waterstofpijpleiding-tussen-europa-en-afrika

Video: de eerste beelden van de tractor op H2 ziet u via deze link    

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen