Spanje: Calvera Hydrogen ontwikkelt de grootste waterstof-buizentrailer ter wereld
Het Spaanse bedrijf Calvera Hydrogen, gevestigd in Zaragoza, claimt de grootste vrachtauto te wereld te hebben ontwikkeld voor het transport van waterstof over de weg. In de trailer van 45ft. kan meer dan 1000 kilo waterstof worden opgeslagen onder 517 bar. Dat maakt het vervoer van H2 naar tankstations het meest efficiënt.
De buizentraler geschikt voor waterstof is ontwikkeld voor Shell, die hiermee zijn waterstoftankstations in Europa en Amerika van H2 wil voorzien. In Amerika kan de trailer 1000 kilo gasvormige waterstof vervoeren onder 517 bar, in Europa ligt de transportcapaciteit op 1.300 kilo. Het verschil wordt verklaard door de verschillende asdrukken de in de landen zijn toegestaan. Shell kiest voor 517 bar om waterstof met een geringe energiedichtheid zo kostenefficiënt mogelijk te kunnen transporteren. Daarbij wordt rekening gehouden met een mix van transportvolume, transportkosten en compressiekosten. De cilinders op de tubetrailer zijn gemaakt van koolstofvezel.
Ricardo Calvera , technisch directeur van Calvera Hydrogen, is zeer tevreden over de nieuwe transportvoertuig. “Het is een eer voor ons om nauw samen te werken met zo'n hoogwaardig team als Shell Hydrogen om dit uitdagende project uit te voeren. We willen Shell bedanken voor hun vertrouwen in onze technische capaciteit, ervaring en rigoureuze benadering van veiligheid.”
Shell wil op termijn wereldleider worden in waterstof.
Lee ook: waarschuwing-voor-hyzon-motors-mogelijk-binnenkort-van-de-nasdaq