Frankrijk: startup Hyliko onthult haar eerste waterstoftruck op Hyvolution Parijs
Op de waterstofbeurs Hyvolution in Parijs heeft Hyliko haar eerste serie waterstofbakwagens en -trekkers voor gebruik voor het wegvervoer gepresenteerd. De eerste trekker van 44 ton werd getoond door Ovarith Troeung, de CEO van Hyliko. De waterstofvrachtauto is ontworpen op een Renault Trucks-chassis, waarbij de volledige dieselaandrijving is vervangen door een waterstof-brandstofcelsysteem.
De voertuigen bevatten de waterstoftechnologie van GreenGT, bestaande uit twee brandstofcellen met een totaal vermogen van 160 kW, een kunststof Omnium-waterstoftank met een opslagcapaciteit van 40 kg en Forsee Power-batterijen met een capaciteit van 60 kWh. Deze technologieën creëren een motorvermogen van 350 kW en een geschatte actieradius tot 400 km bij 350 bar. Als er wordt getankt onder 700 bar verwacht Hyliko een actieradius van 900 km.
Door waterstof als brandstof te kiezen, zijn de Hyliko-vrachtwagens geschikt voor vele toepassingen vanwege de grote actieradius en een tanktijd van ongeveer 20 minuten, vergelijkbaar met die van diesel. De losse trekker biedt voldoende autonomie om regionaal of langeafstandstransport te rijden.
Een flinke dosis chauvinisme is het nieuwe bedrijf niet vreemd. Hyliko streeft ernaar de Franse industrie zoveel mogelijk te promoten in alle fabricagestappen van zijn voertuigen. Daarom werd het ontwerp en de montage van het op de tentoonstelling gepresenteerde voertuig uitgevoerd op het Franse grondgebied en vindt de toekomstige serieontwikkeling en productie van het voertuig, dat vanaf 2024 leverbaar is, overwegend in Frankrijk plaats.
Hyliko is van plan om tegen 2030 in heel Europa 6.000 waterstofvrachtwagens in te zetten en 60 waterstoftankstations te ontwikkelen.
Lees ook: eerste-fabriek-voor-waterstof-poeder-komt-in-de-haven-van-amsterdam