Duitsland: Mercedes Benz presenteert Unimog met waterstof verbrandingsmotor
Mercedes Benz presenteert begin deze zomer een Unimog op waterstof. Het voertuig dat al 75 jaar bestaat en rijdt op diesel wordt met de overstap naar waterstof nagenoeg emissievrij. De Unimog wordt veelvuldig verkocht aan bedrijven die zich bezighouden met groenbeheer en wordt ingezet bij het maaien van steile hellingen langs de weg, het onderhouden van groene gebieden, het maaien van het gazon op de sport- of golfbaan of het sneeuw vrijmaken van de weg in de winter. De basis blijft daarbij telkens het zelfde, de wisselende opbouw zorgt voor diverse toepassingen.
Hoe veelzijdig de Unimog kan zijn, demonstreert Mercedes-Benz Special Trucks met meer dan 20 voertuigen van 18 tot 20 juni 2023 in het demopark op het vliegveld Kindel bij Eisenach, in het midden van Duitsland. Daar kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met waterstof. Het prototype van de Unimog op waterstof is het type U 430. Mercedes Benz kiest hierbij niet voor een brandstofcel, maar voor een waterstofverbrandingsmotor. Het voertuig maakt onderdeel uit van het WaVe-project dat wordt gefinancierd door het federale ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie. Binnen dit project werken sinds juli 2021 18 partners uit de industrie en de wetenschap samen.
Nadat de eerste testfase van de H2-motor in het najaar van 2022 met succes op de testbank is voltooid, is de motor samen met brandstoftank, veiligheids- en bewakingssystemen rond de jaarwisseling in de Unimog geïnstalleerd en zijn de eerste rijtesten uitgevoerd. In het tweede kwartaal van 2023 zal het prototype worden uitgerust met een opbouwwerktuig voor maaien om vervolgens meer inzicht te krijgen in de werkmodus.
Het doel van het WaVe-project is om te onderzoeken in hoeverre de taken van een conventionele dieselmotor in de toekomst ook kunnen worden vervuld door een waterstofaangedreven verbrandingsmotor. De werktuigdrager stelt hoge eisen aan capaciteit, vermogen en laadvermogen. Aangezien de ruimte op het voertuig beperkt is, is de installatie van een puur batterij-elektrische aandrijving of een systeem met brandstofcellen nagenoeg onmogelijk.
Daimler Truck is van plan om in 2039 alleen klimaat-neutrale nieuwe werkvoertuigen aan te bieden.
Lees ook: taxibedrijf-hype-presenteert-groeiplan-voor-7-nieuwe-steden-in-europa