• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

USA: brandstofcel-aandrijflijn van Toyota goedgekeurd voor trucks in Californië

Californië toyota truckHet jarenlange lobbywerk van Toyota om vrachtauto’s op waterstof toegelaten te krijgen op de wegen in Californië heeft tot een nieuw succes geleid. De California Air Resourses Board, kortweg CARB, heeft de complete brandstofcel-aandrijflijn van Toyota goedgekeurd. Het systeem krijgt daarmee de status van officiële emissievrije aandrijflijn. Nu kan Toyota de kit aanbieden aan andere vrachtautofabrikanten.

De goedgekeurde aandrijflijnkit van Toyota bevat alles wat nodig is om een ​​brandstofcelvoertuig te laten rijden, waaronder waterstofopslagtanks, batterijen, elektromotoren, transmissie en de brandstofcellen zelf. Het doel is om een ​​volledig functionele opstelling aan te bieden die alleen nog maar in een vrachtwagen hoeft te worden geïntegreerd. Dankzij de nieuwe Zero Emission Powertrain executive bevestiging van CARB is de kit nu goedgekeurd voor verkoop in de staat Californië.

De California Air Resources Board ( CARB of ARB ) is een agentschap van de regering van de Amerikaanse staat Californië dat zich richt op het terugdringen van luchtvervuiling. De gestelde doelen van CARB omvatten het bereiken en behouden van een gezonde luchtkwaliteit. CARB heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij het stimuleren van innovatie in de wereldwijde auto-industrie door middel van programma's zoals het ZEV-mandaat. Een van de verantwoordelijkheden van CARB is het definiëren van emissienormen voor voertuigen. 

Hoewel Toyota al vele jaren inspanning levert bij het leveren van emissievrije personenauto’s, zijn deze in de Golden State nog niet echt aangeslagen. Een beperkte laadinfrastructuur speelt de uitrol parten. Voor zwaar transport is waterstof wordt gezien als een eerste stap en een betere oplossing. Het gebrek aan infrastructuur is gemakkelijk te verhelpen voor vrachtwagenparken die vanuit distributiecentra worden geëxploiteerd. Bovendien is snel tanken een enorm voordeel voor transportbedrijven, vooral gezien het feit dat de laadtijden van EV-batterijen veel te lang zijn voor de grote trucks op de Amerikaanse wegen.  

Toyota hoopt de kit binnenkort commercieel aan te bieden als een levensvatbaar alternatief voor dieselaandrijflijnen voor zware voertuigen. De productie zal naar verwachting later dit jaar starten in de fabriek van het bedrijf in Kentucky. Dankzij het goedkeuringsstempel van CARB kunnen fabrikanten die de aandrijflijn gebruiken ook in aanmerking komen voor overheidssubsidie. 

Verwacht wordt dat meerdere vrachtwagenfabrikanten Toyota's ervaring met de brandstofcellen zullen gebruiken om in de toekomst schonere vrachtwagens op waterstof te bouwen.

Lees ook: mercedes-test-trucks-met-vloeibare-en-gasvormige-waterstof-in-tirol

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen