Italië: waterstoftruck-fabrikant Nikola verkoopt Europese activiteiten aan Iveco
Er komt een einde aan de gezamenlijke ontwikkeling van Nikola vrachtauto’s op batterijen en waterstof voor de Europese markt. Dat meldt de Amerikaanse vrachtautofabrikant Nikola die de afgelopen jaren samenwerkte met Iveco in Europa. Iveco richt zich voortaan op Europa en Nikola op de Verenigde Staten.
Beide partners willen de eigen focus op zwaar transport aanscherpen. Iveco Group zal zich concentreren op Europa voor de verdere ontwikkeling en commercialisering van zijn eigen batterij- en brandstofcel elektrische vrachtwagens, waaronder de uitrol van zijn financieringsmodel GATE, en Nikola zal zijn activiteiten richten op Noord-Amerika, met een geïntegreerde benadering van zijn klanten, waarbij het BEV, FCEV en waterstofinfrastructuur aanbiedt via zijn merk HYLA.
Iveco Group wordt volledig eigenaar van de Europese joint venture in Ulm, Duitsland. Ook krijgt Iveco Group een licentie voor vrije toegang tot en verdere ontwikkeling van voertuigbesturingssoftware voor de gezamenlijk ontwikkelde BEV en FCEV. Nikola krijgt de IVECO S-WAY technologielicentie voor Noord-Amerika en de bijbehorende onderdelenlevering van Iveco Group, en wordt gezamenlijk eigenaar van de intellectuele eigendom van Generation 1 eAxles, technologie die samen met FPT Industrial, het aandrijflijnmerk van Iveco Group, is ontwikkeld.
Iveco Group zal de kapitaaluitgaven in verband met deze nieuwe samenwerkingsfase dekken met haar beschikbare liquiditeiten, door de bovengenoemde posten gedeeltelijk in contanten (32 miljoen euro) en gedeeltelijk in Nikola-aandelen (20 miljoen aandelen) te verwerven. Ondanks de negatieve impact op de cashflow, verwacht Iveco Group deze op te vangen door het genereren van cashflow en daarom verandert dit niets aan haar cashflowdoelstelling voor 2023; zij zal ook een aanzienlijk aantal Nikola-aandelen behouden. Iveco Group en Nikola blijven werken aan hetzelfde einddoel: de energietransitie naar de toekomst van mobiliteit leiden.
Lees ook: vdl-groep-gaat-trucks-bouwen-met-brandstofcellen-van-toyota