• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: Linde start project met 21 vorkheftrucks op waterstof met eigen tankstation

Linde heftrucksEen belangrijke ontwikkeling voor het gebruik van waterstof bij het intern transport. Gasproducent Linde start bij zijn fabriek in het Duitse Aschaffenburg, 30 km ten zuidoosten van Frankfurt am Main, met een serie heftrucks op waterstof. De fabriek krijgt ook een eigen waterstoftankstation en een eigen waterstoffabriek. Afgelopen week is de installatie officieel in gebruik genomen. Het doel van het project is om ervaring op te doen en kennis op te bouwen om klanten van het bedrijf uitgebreid te kunnen adviseren en ondersteunen bij de inzet van waterstof bij intern transport.

De kern van het waterstofsysteem is een PEM-elektrolyser in een container die 50 kg waterstof per dag gaat produceren. In een andere container wordt de waterstof stapsgewijs gecomprimeerd tot 450 bar en stroomt onder drukverschil via een dispenser in de heftrucks. De hogedrukopslag is zo ontworpen dat deze tot 120 kg waterstof kan opslaan bij 450 bar,

In totaal vervangen 21 elektrische vorkheftrucks met een brandstofcel de huidige vorkheftrucks die rijden op fossiele brandstof. Vijf heftrucks op waterstof hebben een laadvermogen van vijf ton, en negen voertuigen een laadvermogen van 3,5 ton. Deze worden ingezet bij het laden en lossen van vrachtwagens en het bevoorraden van de assemblagelijnen. "De voertuigen stoten tijdens het gebruik geen schadelijke uitstoot uit", benadrukt Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling. De waterstof en zuurstof in de omgevingslucht reageren in het brandstofcelsysteem van de heftrucks. De opgewekte elektrische energie laadt een lithium-ionbatterij op die vervolgens de heftruck aandrijft. 

"Het onderwerp energie wordt een van de grootste uitdagingen van de komende decennia", zegt Prokosch tijdens de openingsceremonie. “Bij het zoeken naar mogelijke oplossingen zien we waterstof als een onderdeel van de energiemix van de toekomst. Vooral als er 24-uur in ploegendienst wordt gewerkt heeft waterstof veel voordelen. Naast de potentiële klimaatneutraliteit is het snel tanken van vorkheftrucks met waterstof een groot voordeel. Een tanktijd van drie minuten komt overeen met een vergelijkbaar laadvermogen van ca. 480 kW." 

“Met de ingebruikname van het systeem en de heftrucks worden we zelf waterstofproducent en -gebruiker en breiden we zo onze technologische knowhow verder uit. Ook onze klanten profiteren hiervan. De ervaring die we opdoen met de planning, bouw en bediening van het systeem en het gebruik van brandstofcelvorkheftrucks stellen we beschikbaar aan onze klanten”, legt Prokosch uit. 

Het hele waterstofproject bij Linde Gas heeft ongeveer 2,8 miljoen euro gekost. De productiefaciliteit voor waterstof is in een bouwtijd van elf maanden gerealiseerd op een oppervlakte van 280 vierkante meter. De plek ligt gunstig ten opzichte van de productie- en assemblagefabriek. 

Lees ook: provincie-drenthe-koppelt-waterstof-aan-europees-kampioenschap-wielrennen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen