Nederland: vliegtuigfabrikant Fokker wil comeback met emissievrij op waterstof
De Nederlandse vliegtuigfabrikant Fokker Next Gen is de afgelopen maanden begonnen met het ontwerpen van een eerste vliegtuig op waterstof. Zodra het ontwerp met succes is afgerond, wil het bedrijf een van de eigen Fokker 100 toestellen ombouwen. Fokker Next Gen denkt eind 2024 de ontwerpfase te hebben afgerond, aansluitend zal de ombouw van het vliegtuig starten. De eerste testvlucht staat gepland voor begin 2028.
De afgelopen jaren heeft Fokker Next Gen naar de kansen gekeken om het voormalige vliegtuigmerk opnieuw te lanceren. Nu de kans zich voordoet met emissievrije toestellen, ziet het bedrijf goede mogelijkheden. “Afgelopen jaren bleek de ontwikkeling van een nieuwe Fokker lastig, maar de roep om CO2-neutraal vliegen biedt nieuwe mogelijkheden, zegt directeur Juriaan Kellermann tegen het Nederlands Dagblad. "De kansen waren niet eerder zo groot." Fokker kiest voor een waterstofopslag aan boord in vloeibare vorm. Op deze manier kan in een beperkte ruimte veel energie worden meegenomen. Het vliegtuig gaat vliegen met een waterstofverbrandingsmotor.
Met een Europese subsidie werkt Fokker Next Gen onder leiding van Rolls-Royce, de Britse maker van vliegtuigmotoren, nu al aan een vliegtuigmotor die geschikt is voor waterstof. En met de Nederlandse subsidie van 25 miljoen euro, gaat het bedrijf in Woensdrecht een Fokker 100 ombouwen naar waterstof. De kennis die daarmee opgedaan wordt kan vervolgens gebruikt worden voor de ontwikkeling van een geheel nieuwe Fokker.
Wanneer alles volgens planning verloopt, moet in 2035 - een kleine veertig jaar na het faillissement van het Nederlandse Fokker - een nieuw vliegtuig van de band rollen dat is ontwikkeld en geproduceerd in Nederland.
Lees ook: twijfels-over-zillertalbahn-op-waterstof-maken-project-steeds-duurder