Europa: eerste Iveco vrachtauto’s op waterstof eind dit jaar op de Europese wegen
Vrachtautofabrikant Iveco introduceert twee emissievrije zware voertuigen. De Iveco Heavy Duty BEV op batterijen met een actieradius tot 500 km en een truck op waterstof met een actieradius tot 800 kilometer. De voertuigen zijn samen met de voormalige Amerikaanse partner Nikola ontwikkelt (foto), maar worden onder de naam Iveco op de markt gebracht, nu Nikola zich heeft teruggetrokken uit Europa.
De twee verschillende electrische voertuigen zijn ontwikkeld op het Iveco S-Way-platform, dat -mits aangepast- , zowel batterij- als brandstofcelaandrijftechnologieën kan verwerken dankzij een modulair ontwerp.
De Iveco Heavy Duty FCEV op waterstof heeft een actieradius tot 800 kilometer. Met een tanktijd van minder dan 20 minuten is het volgens Iveco een goede oplossing voor gebruik over lange afstanden in zwaar wegtransport. De gezamenlijke tanks hebben ruimte voor bijna 70 kilo waterstof onder een druk van 700 bar.
De eerste Iveco Heavy Duty FCEV-trekkers zullen eind 2023 worden geleverd in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. De introductie is onderdeel van het Europese H2Haul-project, medegefinancierd door Clean Hydrogen Partnership, dat tot doel heeft de acceptatie van waterstofoplossingen in het commerciële wegvervoer te versnellen en de marktintroductie van brandstofceltrucks in grote aantallen in de komende jaren mogelijk te maken.
De twee verschillende emissievoertuigen worden gebouwd in de reeds bestaande Iveco-fabriek in de Duitse stad Ulm.
Lees ook: ballard-levert-96-nieuwe-brandstofcelsystemen-aan-solaris-bus-in-polen