• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Europa: hoge prijs van waterstof is de grootste uitdaging voor industrie en transport

Waterstofpijp “Bij 82% van de projecten die van plan zijn om waterstof te gebruiken om productieprocessen en het vervoer emissievrij te maken is geen overeenkomst afgesloten voor de levering van groene waterstof.” Dat zegt waterstofanalist Marina Domingues van Rystad Energy tegen persbureau Bloomberg. De belangrijkste reden is dat waterstof nog niet kan concurreren op prijs met relatief goedkope fossiele brandstoffen.

“Overschakelen naar groene waterstof is een kostbare zaak”, zegt Rob Flello, CEO van de British Ceramic Confederation in een landelijk vakblad. Een aantal bedrijven test het gebruik van waterstof voor het produceren van keramiek, maar heeft nog geen contracten gesloten om grote hoeveelheden in te kopen. Het financiële risico is voor de deelnemers te groot. Het eindproduct kan dan niet meer concurreren met de markt, waar de prijs een belangrijke factor is.

"Kopers zijn zeer terughoudend met het aangaan van contracten die hen de komende 20 jaar aan een vaste prijs gaan binden", zegt Cathy Shepherd, bij de bank Citigroup verantwoordelijk voor de overgang naar schone energie. "Er is veel onzekerheid over prijs van waterstof op de lange termijn. Lage energiekosten zijn voor veel bedrijven van levensbelang.”

Op de markt voor zonne- en windenergie liggen zaken eenvoudiger. Ontwikkelaars verkopen eerst de energie met langer termijncontracten, alvorens ze daadwerkelijk gaan investeren in zonnepanelen en windmolens. Daarmee kan de bouw worden gefinancierd. Bij waterstof is dat een stuk moeilijker, aangezien zowel kopers als ontwikkelaars zich richten op mogelijke overheidssubsidies om de markt op gang te helpen. Door een hoge stroomprijs is groene waterstof ook nog eens een flink stuk duurder dan fossiele brandstof.

Er zijn diverse voorbeelden van grote internationale bedrijven die veel beleven, maar weinig verandering laten zien. Ondernemingen als het Duitse BASF SE en Thyssenkrupp AG, die zich beide hebben gecommitteerd aan het verminderen van de uitstoot en daarvoor waterstof nodig hebben, willen geen commentaar te geven op de vraag of ze contracten hebben getekend. Yara International ASA, Europa's grootste kunstmestproducent, meldt dat het bedrijf een "principe afnameovereenkomst" heeft afgesloten, maar wil geen verdere details te verstrekken.

De harde realiteit is dat bedrijven wel willen verduurzamen, maar zodra de eindproducten duurder worden dan die van de concurrent, is de keuze snel gemaakt. Uiteindelijk worden directies afgerekend op financiële resultaten.

Lees ook: goedkoopste-waterstof-komt-uit-brazilie-australie-algerije-en-spanje

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen