Frankrijk: Oreca ontwikkelt wedstrijdmotor met waterstof-verbranding techniek
De Franse Oreca Group werkt aan de ontwikkeling van een verbrandingsmotor op waterstof. Daarvoor is op de vestiging in Magny-Cours, in het midden van Frankrijk, waterstoftestbank gebouwd. De ontwikkeling van een wedstrijdmotor met waterstof-verbranding is een primeur in Frankrijk. Het bedrijf voorziet een verschuiving richting emissievrije brandstoffen in de racesport op middellange termijn.
Het door Oreca ontwikkelde waterstofverbrandingsmotorproject heeft tot doel waterstof te gebruiken als energiebron in een thermische motor, ter vervanging van traditionele benzine of dieselbrandstof. Waterstofgas wordt rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd en niet in het inlaatkanaal. In vergelijking met de verbranding van koolstofbrandstoffen, komt bij de verbranding van waterstof geen koolstofdioxide vrij en kan het NOx-niveau met 50% worden verminderd. De uitstoot van fijnstof vermindert zelfs met 80%.
Voor de verbrandingsmotor op H2 moet de traditionele motor die werkt op brandstoffen voor een beperkt deel worden aangepast. Dit vereist volgens het bedrijf verschillende innovaties. De onderzoeks- en ontwikkelingselementen van Oreca zijn in eerste instantie voornamelijk gericht op autosport. Hier wordt door regelgeving opgelegd dat de uitstoot van schadelijke stoffen sterk moet dalen.
De nieuwe motorentestbank is uitgerust met een compleet waterstoftoevoersysteem. Deze begint bij een buitenopslag voor waterstof en de nodige toevoerleidingen richting de bedrijfshal. De testbank is ook uitgerust met een serie sensoren en veiligheidssystemen met betrekking tot het gebruik van waterstof.
Rémi Taffin, technisch directeur van Oreca is tevreden met het ontwikkeltraject richting emissievrij. “Oreca heeft altijd gefocust op de lange termijn en met dit waterstofverbrandingsmotorproject is het doel tweeledig: profiteren van tientallen jaren ervaring in de autosport met verbrandingsmotoren en deze ontwikkeling voortzetten richting het gebruik van gasvormige waterstof. Als expert op het gebied van het voorbereiden van thermische motoren willen we ook deel uitmaken van een aanpak om de CO2-impact te beperken.
Oreca is van oorsprong een raceteam, maar is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een technisch ontwikkelbedrijf voor voertuigen met 300 personeelsleden.
Lees ook: nikola-levert-eind-dit-jaar-de-eerste-waterstoftruck-met-bosch-brandstofcel