• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: transportbedrijf Schiever gaat 13 vrachtwagens ombouwen naar waterstof

Yonne Schiever waterstofHet Franse distributiebedrijf Schiever zet een belangrijke stap richting emissievrij vervoer. Het bedrijf dat actief is binnen de bevoorrading van winkels, koopt geen nieuwe vrachtauto’s, maar laat uit bestaande dieseltrucks de verbrandingsmotor verwijderen en vervangen door een motor op waterstof. Daardoor kunnen deze vrachtwagens langer mee, en dat is beter voor het milieu.

De eerste truck moet eind volgend jaar omgebouwd zijn. De ombouw, uitgevoerd door het bedrijf EHM, zal bestaan ​​uit het vervangen van de dieselmotor van een 44 ton zware vrachtwagen van het merk DAF, door een waterstofverbrandingsmotor. Dit wordt een van de eerste retrofit vrachtwagens van Frankrijk. De 5-takt EHM-waterstofmotor met een vermogen van 265 kW (360 pk) wordt gemonteerd op een DAF XF 430 FT-tractor. Het distributiebedrijf wil op deze wijze de komende drie jaar 13 van zijn 64 zware dieselvrachtwagens om te bouwen naar waterstof.

Het komende jaar gaat het distributiebedrijf ook een eigen fabriek voor groene waterstof bouwen in de plaats Avallon. De fabriek van 2,5 MW krijgt een productiecapaciteit van 1000 kilo per dag. De helft daarvan verwacht de vervoerder zelf nodig te hebben voor de vrachtwagenvloot. De andere helft is beschikbaar voor andere waterstofprojecten in de regio. Eind 2024, als de eerste waterstoftrucks beschikbaar komen, moet de waterstoffabriek operationeel zijn.

Raja Derham, projectleider verduurzaming bij Schiever, is enthousiast over het nieuwe waterstoftankstation en de uitstekende locatie. “Omdat we halverwege Parijs en Lyon liggen, kunnen alle passerende voertuigen op de snelweg A6 bij dit station tanken. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig voertuigen die op waterstof rijden, maar we verwachten dat het aantal snel stijgt. In Frankrijk zijn het nu nog vooral bussen die deze energie gebruiken. Een goede subsidieregeling is bij al deze projecten van groot belang.” Zelf heeft het transportbedrijf 4 miljoen euro subsidie voor het project ontvangen.

Maar waarom kiezen voor deze energie en niet voor een andere? Voor Raja Derham is dit duidelijk. “Waterstof kan goed voldoen aan onze behoefte. Tegenwoordig rijden onze vrachtwagens tussen de 350 en 450 km per dag. We hebben dus een flinke actieradius nodig. Met waterstof kunnen we dit bereiken, vooral omdat het vullen erg snel gaat. In 20  tot 30 minuten kunnen we een tank vullen. Vrachtwagens hoeven niet urenlang stil te staan. Dat is een belangrijk gegeven in de transportsector."

Schiever is een internationale familiebedrijf, afkomstig uit Bourgondië, aanwezig in Frankrijk, Polen, Tadzjikistan en Oezbekistan. 



Lees ook: ondergronds-waterstoftankstation-dordrecht-opent-op-9-oktober

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen