Frankrijk: dieselvoertuigen worden emissievrij met waterstofverbrandingsmotor van EHM
Efficient Hydrogen Motors (EHM) kondigt aan dat het de eerste bus gaat ombouwen van diesel naar waterstof. Het bedrijf heeft een zeer efficiënte waterstofverbrandingsmotor ontwikkeld die gebouwd is met innovatieve technische systemen die deels gepatenteerd zijn. De eerste EHM-motor met een gewicht van 860 kg en een vermogen van 265KW is gepresenteerd op de eerste editie van het BrittanHy Day-forum, gehouden in de Franse regio Bretagne. EHM zegt dat het eerste omgebouwde voertuig nog 15 jaar meegaat.
De ombouw bestaat uit het vervangen van de dieselmotor door een hoogrendementsmotor op waterstof. Deze verbrandingsmotor op H2 maakt het busvervoer emissievrij. Door over te schakelen naar waterstof-elektrisch heeft het voertuig een actieradius die 30% hoger is dan die van een vergelijkbare batterij-elektrische bus. Het voertuig is dan uitgerust met een 5-takt motor en is in 15 minuten volledig opgeladen.
De innovatieve waterstofverbrandingsmotoren worden ontworpen, geproduceerd en gedistribueerd door het Franse bedrijf Efficient Hydrogen Motors (EHM) uit de stad Châteaulin. Het bedrijf spreekt over gepatenteerde EHM-technologie met nul procent uitstoot, een lage aanschafprijs en een robuust, duurzaam systeem. 5-takt verbrandingsmotoren bieden meer dan 50% brandstofefficiëntie. Er worden geen zeldzame metalen gebruikt. De eerste EHM-motoren zullen worden getest op verschillende voertuigen, zoals touringcars, vrachtwagens, bussen, schepen en generatoren. In Frankrijk wordt samengewerkt met Alliance Automotive Group, zodat er snel een servicenetwerk kan worden opgebouwd door het hele land.
De eerste EHM-waterstofverbrandingsmotor wordt gemonteerd op een IVECO Euro 6 Crossway-touringcar van het transportbedrijf Transdev. Voor openbaarvervoerbedrijf Transdev is het een van de eerste bussen die wordt omgebouwd naar waterstof. Het potentieel is echter enorm, het bedrijf heeft 30.000 bussen en touringcars die dagelijks 11 miljoen passagiers vervoeren in 18 landen over de hele wereld. Bij Transdev werken 82.000 personen.
Het doel is dat de eerste bus in 2025 in gebruik wordt genomen in het departement Morbihan in het westen van Frankrijk. Het voertuig wordt getankt bij het waterstofstation van Vannes, het eerste H2-station in Bretagne. Het project wordt deels gefinancierd uit de Europese EFRO-subsidie.
Lees ook: waterstof-investeerder-bamford-wordt-100-eigenaar-van-motive-fuels