Nederland: grootste waterstoftankstation van Amsterdam opent in december
De bouw van het grootste waterstoftankstation in Amsterdam is in volle gang. Op de plek waar vier weken geleden nog een kale vlakte lag, ligt inmiddels een betonnen fundering, zijn keerwanden geplaatst en staat de eerste apparatuur al op de plek. Holthausen Energy Points bouwt hier een groot waterstoftankstation geschikt voor personenauto’s en vooral zwaar vrachtverkeer. Ter plaatse wordt groene waterstof geproduceerd uit zon en wind, worden waterstof gasflessen en bundels gevuld met groene waterstof en voertuigen kunnen elektrisch laden. “De locatie is groot, maar waterstof wordt ook groot. Straks zal een groot deel van de lange afstandsvrachtwagens op waterstof gaan rijden.”
Carl en Max Holthausen van Holthausen Energy Points zijn maar wat trots op het megagrote waterstoftankstations. “Vier weken geleden zijn we met het grondwerk begonnen en een week later zag het terrein er compleet anders uit. De bouwvakkers hebben inmiddels de dokking-bunker voor de waterstoftrailers geplaatst. Hier kunnen op een veilige manier, tussen hoge betonnen keerwanden, tankauto’s waterstof brengen of halen. Inmiddels staan de bufferbanken, waarin waterstof onder hoge druk ligt opgeslagen om snel getankt te kunnen worden, op hun plek. Ook de Tores koeling is geplaatst. Deze week hebben projectpartners ContrAll en Resato, fabrikant van het waterstoftankstation, de hogedrukleidingen met 1400 bar door KIWA laten keuren. Ook deze stap is succesvol afgerond.”
Holthausen was met waterstof tot op heden hoofdzakelijk actief in het noorden van Nederland. De regio Amsterdam is een nieuw marktgebied, maar directeuren Carl en Max Holthausen hebben er veel vertrouwen in. “We plaatsen het tankstation op het industrieterrein Westpoort, het logistieke centrum van groot Amsterdam. Hier verwachten we de komende jaren een goede marktpositie op te kunnen bouwen. In het noorden zijn we al jarenlang echte waterstofpioniers, in Amsterdam zal dat niet anders zijn. De locatie is groot, maar waterstof wordt ook groot. Straks zal een groot deel van de lange afstandsvrachtwagens op waterstof gaan rijden.” De electrolyser in Amsterdam krijgt een vermogen van 1,2 MW en kan ongeveer 540 kilo 100% groene waterstof per dag leveren.
De eerste transportbedrijven hoeven niet te wachten op het moment dat grote vrachtwagenfabrikanten met waterstoftrucks op de markt komen. In Groningen heeft dochterbedrijf Holthausen Clean Technology BV de afgelopen jaren al tientallen vrachtauto’s omgebouwd van fossiel naar waterstof. Daar rijden inmiddels veegauto’s, vuilniswagens, bestelwagens en zelf een melktankwagen op waterstof. Geïnteresseerde transporteurs kunnen daar een waterstoftruck bestellen.
In Amsterdam ziet Holthausen ook commerciële kansen met het vullen van waterstof gasflessen en bundels met groene waterstof. Deze cilinders en bundels kunnen op transport naar bedrijven die waterstof nodig hebben voor in het productieproces, voor intern transport met heftrucks of stapelaars of op bouwlocaties.
Als alles volgens planning verloopt zal het waterstoftankstation in Amsterdam in december dit jaar haar deuren openen. Het adres is: Holthausen Energy Points BV Beiraweg 3 Amsterdam
Foto: hoewel er nog veel werk gedaan moet worden heeft de Nederlandse fabrikant Resato de tankzuilen inmiddels geplaatst.
Lees ook: nederland-westfalen-neemt-ontwikkelingsplannen-voor-waterstoffabriek-in-zutphen-over