• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Duitsland: naast brandstofcellen ontwikkelt Bosch ook H2-verbrandingsmotoren

Cummins h2ICE Bosch waterstofDe Duitse fabrikant Bosch richt zich voor de mobiliteit voortaan niet alleen op brandstofcellen, maar ook op H2ICE’s. Nog dit jaar wordt de eerste waterstofverbrandingsmotor geïntroduceerd. Bosch verwacht dat er binnen de mobiliteit veel toepassingen zijn waarbij de robuuste verbrandingsmotor een beter alternatief is voor het kwetsbare brandstofcel systeem.  Voor de toekomst sluit Bosch geen enkele techniek bij voorbaat uit.

Afgelopen zomer is het bedrijf begonnen met de volumeproductie van brandstofcellen voor de mobiliteit in Duitsland en het heeft al orders binnengehaald van vrachtwagenfabrikanten in Europa, de VS en China. Een van de eerste klanten is vrachtwagenfabrikant Nikola.

De waterstofverbrandingsmotor zal volgens Bosch zijn toepassing gaan vinden in bedrijfsvoertuigen binnen het on- en off-road-segment, zoals zware langeafstandsvrachtwagens en bouwmachines. Deze technologie kan de prestaties van een dieselmotor evenaren. Inmiddels heeft Bosch al een drieliter H2-verbrandingsmotor in een raceauto getest. De waterstofmotoren zijn echter minder efficiënt dan brandstofcellen, maar een stuk goedkoper in aanschaf en in onderhoud. Brandstofcellen hebben de eigenschap dat ze gevoelig zijn voor vuil en stof en ze werken alleen op zeer zuivere waterstof. Verbrandingsmotoren kunnen daar beter tegen. De eerste verbrandingsmotoren zijn te verwachten in graafmachines en tractoren die boeren gebruiken om het land te bewerken.

Bosch is niet het eerste bedrijf dat serieus aan de ontwikkeling van verbrandingsmotoren werkt. Het Amerikaanse Cummins, de Duitse motorenfabrikant Deutz en het Zuid-Koreaanse Hyundai Doosan Infracore, ontwikkelen inmiddels ook waterstofmotoren. Net als zo’n beetje alle fabrikanten van zware vrachtauto’s.

De Amerikaanse ingenieursgigant Cummins en het Indiase industriële conglomeraat Tata maakten afgelopen jaar bekend bijna een half miljard euro te investeren in een nieuwe fabriek voor waterstofverbrandingsmotoren in India. De fabriek staat gepland in de industriële stad Jamshedpur in de oostelijke staat Jharkhand, waar Tata al een autofabriek en een gigantische staalfabriek exploiteert. De fabriek moet duizenden waterstofmotoren per jaar gaan produceren.

Lees ook: scottishpower-en-zeroavia-werken-samen-aan-h2voorziening-op-vliegvelden

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen