• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Japan: Honda en Isuzu Motors testen nieuwe truck op waterstof in Tokio

Tokio Honda truckEen zware vrachtwagen van 12 meter lang, voorzien van dominante letters "H2" op de zijkanten, wordt momenteel getest op de wegen in de Japanse hoofdstad Tokio. De truck is gezamenlijk ontwikkeld door Honda Motor en Isuzu Motors, rijdt op waterstof en wordt aangedreven door brandstofcellen. De twee fabrikanten denken groots en hebben het voertuig de naam Giga Fuel Cell gegeven.

Het voertuig heeft een totaalgewicht van 25 ton en beschikt over vier Honda-brandstofcelstacks, elk met een vermogen van 103 kW. In de tanks pas in totaal 56 kilo waterstof. De vrachtauto heeft een elektromotor van 320 kW en heeft een actieradius van maximaal 800 kilometer.

Het unieke is dat de H2-truck ook kan worden gebruikt als mobiele energiecentrale. Het voertuig is uitgerust met een externe vermogensafgiftefunctie, meldt Honda. In rampgebieden kan het voertuig dienen als mobiele stroomfabriek met een vermogen van 530 kWh. Als de testen voorspoedig verlopen moet de Giga Fuel Cell in 2027 op de markt komen.

Hoofdingenieur,  waterstofbedrijfsontwikkeling van Honda, Yoshikazu Murakami, is enthousiast over batterijen én waterstof. “Een van de unieke eigenschappen van waterstof is dat het energie met hoge dichtheid kan opslaan en kan worden getransporteerd. Door deze eigenschappen kunnen zware vrachtwagens, die zwaarder zijn en een grotere actieradius hebben dan personenauto's, veel baat hebben bij het gebruik van waterstofenergie.”

Toch moeten volgens Murakami de batterij-electrische voertuigen niet worden onderschat. “Vanuit een CO2-neutraal perspectief is het het meest zinvol om rechtstreeks gebruik te maken van elektriciteit die is opgewekt uit hernieuwbare energie; Elektriciteit heeft echter een lage energiedichtheid en de batterijen zijn niet goed in het ‘opslaan’ van energie. EV’s zijn geschikt voor personenauto’s en bedrijfsvoertuigen die niet voor lange afstanden worden gebruikt. Als het echter om zware vrachtwagens gaat, die een groot laadvermogen en lange afstanden moeten kunnen rijden, zijn batterij-elektrische voertuigen niet praktisch omdat er een grote capaciteit aan batterijen voor nodig is. Dat is waar waterstof in beeld komt.”

De test met de gezamenlijke vrachtwagen van Honda en Isuzu duurt in totaal drie maanden. Daarna zullen verbeterpunten aan het voertuig worden doorgevoerd.

Lees ook: airbus-opent-nieuw-waterstof-ontwikkelingscenter-in-stade

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen