• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: Holthausen ontwikkelt H2-truck die werkt bij Arctische temperaturen

Hoogezand Holthausen truck zweden waterstofIn opdracht van het Zweedse bedrijf MaserFrakt bouwt Holthausen Clean Technology vrachtwagens op waterstof voor lange afstanden met een GVW-gewicht van 60 ton. De vrachtwagen op de foto’s wordt uitgerust met een extra zware brandstofcel van 250 kW en een zeer grote waterstoftankcapaciteit om lange afstanden te kunnen afleggen onder de barre wintertemperaturen in Scandinavië. Tevens zijn er twee hoofdpompen geïnstalleerd voor de winter- en zomerkoeling.

Het voertuig wordt ontwikkeld om te kunnen functioneren onder extreme kou in Arctische winterse omstandigheden. In totaal krijgt deze truck 20 waterstof hogedrukcilinders, die zijn geplaatst achter de cabine, voor de opslag van waterstof, een 250 kW Holthausen brandstofcelsysteem en een extra zware elektromotor van meer dan 450 kW (612 PK motor). Daarnaast wordt de truck uitgerust met speciale 2 warmtepompen om componenten te verwarmen en voor te verwarmen en te koelen, ook als het voertuig stilstaat.

Het Nederlandse bedrijf Holthausen Clean Technology in Hoogezand ontwikkelt en bouwt de truck en traint ook het service-onderhoudsbedrijf in Zweden dat de truck na overdracht gaat onderhouden.

Lees ook: waterstoftrein-rondt-testritten-tussen-zaragoza-en-teruel-succesvol-af

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen