• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Australië: ARCC ontwikkelt zuinige H2-bus op lichtgewicht aluminium frame

Victoria Merbourne ARCC bus waterstof Mooie cijfers en beelden uit Australië. De Aluminium Revolutionairy Chassis Company, kortweg ARCC, test in de straten van Melbourne twee nieuwe bussen op waterstof. De voertuigen zijn voorzien van een uniek lichtgewicht aluminium frame en daardoor veel lichter in gewicht dan traditionele bussen. Dat zien de ontwikkelaars terug in de verbruikscijfers. Het brandstofverbruik is slechts 6,25 kilogram per 100 kilometer. De brandstofcel voor de bussen is geleverd door Ballard.

In de Australische staat Victoria neemt de spanning toe om emissievrij te rijden. Als eerste en belangrijke stap heeft de regering aangekondigd dat het na 2025 niet meer is toegestaan bussen op diesel aan te schaffen. Reden voor ARCC om de focus te leggen op waterstof.

ARCC is een relatief jong bedrijf dat dat zes jaar geleden door de huidige ARCC-directeur Peter Murley is opgericht. Hij had op dat moment tientallen jaren ervaring in de busindustrie in Australië en daarbuiten. “Dit is een verhaal van David en Goliath”, zegt Murley. “Ons kleine team heeft lef en vastberadenheid getoond om te bereiken wat veel multinationals met enorme hoeveelheden kapitaal nog steeds proberen te bereiken. We zijn niet afhankelijk te zijn van aanbod, arbeid of internationale productie. We kunnen een volledig Australische industrie in stand houden, banen creëren en onze eigen economie stimuleren, terwijl we onze ecologische voetafdruk als natie verkleinen.” De directeur zegt dat het creëren van verandering in de Australische transportsector een gezamenlijke aanpak vereist tussen technologie- en engineeringbedrijven en de overheid.

Op het gebied van waterstoftankinfrastructuur is ARCC een samenwerking aangegaan met H2H Energy, waarbij het Australische bedrijf de eerste elektrische touringcar met waterstofbrandstofcellen in Australië heeft bijgetankt en waterstoftankoplossingen heeft geleverd voor nog eens vier proefgebieden. CEO en oprichter van H2H, Cranston Polson, meldt dat ARCC's voltooiing van zijn brandstofcelbus een game-changer was voor de Australische transportindustrie. “Het feit dat we dit technologieniveau binnen Australië kunnen ontwikkelen, betekent dat we de controle kunnen krijgen over onze doelstellingen op het gebied van klimaatverandering en nul-emissies. Het markeert eveneens de eerste van vele grote sprongen in deze sector.”

Video: De eerste bussen van ARCC rijden inmiddels in Melbourne
 
Lees ook: vattenvall-werkt-aan-waterstofinfrastructuur-op-luchthavens

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen