• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Japan: Toyota test waterstofverbrandingsmotor in Australië en Japan

Japan Toyota ICE motor waterstofDe Japanse autofabrikant Toyota blijft rotsvast vertrouwen in 100% schone voertuigen met een brandstofcel, maar blijft ook doorgaan met de ontwikkeling van waterstofverbrandingsmotoren. Eerst op het racecircuit, maar inmiddels in verschillende landen ook op de openbare weg. De bewezen technologie van een verbrandingsmotor maakt het rijden op waterstof een stuk betaalbaarder. Tankstationhouders die recent hebben geïnvesteerd in een kostbare waterstofpomp hebben niets te vrezen. Ook de voertuigen met een waterstof-ICE komen waterstof tanken in gasvorm onder hoge druk. Alleen mag de waterstof wel iets minder zuiver zijn.

Toyota is momenteel bezig met de ontwikkeling van een waterstofverbrandingsmotor en lijkt daar groot op in te zetten. De ontwikkeling is in volle gang, met een levensvatbaar prototype dat al op de weg rijdt in het winterse Japan en in het zomerse Australië. Maar niet nadat de waterstofverbrandingsmotor uitvoerig is getest op de internationale racecircuits in Japan en Europa, onder andere op het circuit van Le Mans.

Toyota heeft de waterstofverbrandingsmotor al in meerdere verschillende carrosserieën geplaatst om te racen. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde heeft Toyota ook een bestelwagen getest met een eigen versie van de waterstofverbrandingsmotor. Terwijl de HiAce-bestelwagen een twin-turbo V-6 heeft, heeft de Corolla Cross Concept een veel bescheidener krachtpatser met de helft van het aantal cilinders, maar nog steeds een turbocompressor.

Voor het geval de kleine driecilinder de kopers niet aanspreekt, is Toyota al op zoek naar een grotere en krachtigere waterstofverbrandingsmotor. Toyota werkt daarbij samen met Yamaha om een grotere, krachtigere versie te ontwikkelen. De V-8 zal met 5,0 liter meer dan drie keer zo groot zijn als het huidige prototype. Het systeem is ingesteld om 444 pk te genereren.

In Europa zijn het vooral de fabrikanten van vrachtauto’s die waterstofverbrandingsmotoren ontwikkelen. Deze techniek is een stuk minder complex  dan de brandstofcel en de helft goedkoper.

Welke techniek op termijn de overhand gaat krijgen is voor pompstationhouders niet relevant. De voertuigen met verbrandingsmotoren hebben de bekende hogedruktanks voor waterstof aan boord waarin waterstof kan worden opgeslagen onder 700 bar. De uitrol van waterstoftankstations kan dus gewoon doorgaan.

Lees ook: plug-opent-s-werelds-grootste-fabriek-voor-vloeibare-waterstof-in-georgia

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen