• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Noorwegen: Torghatten Nord bestelt grootste veerboten ter wereld op waterstof

Noorwegen veerboot op groene waterstofHet Noordse vervoersbedrijf Torghatten Nord heeft twee veerboten besteld die op waterstof gaan varen. De schepen, met een lengte van 117 meter en een capaciteit van 120 auto’s en 599 passagiers, gaan de veerdienst verzorgen tussen Bodø op het vaste land en de eilanden Røst en Værøy en Moskenes. De lengte van de veerbootroute bedraagt 278 kilometer en wordt door de wisselende weesomstandigheden bij de poolcirkel zeer uitdagend genoemd. De groene waterstof voor de schepen wordt geproduceerd in de aanlegplaats Bodø op het vaste land.  

De schepen zijn ontworpen door de Norwegian Ship Design Company  en worden gebouwd door de Noorse scheepswerf Myklebust Verft. “We zijn verheugd om met Myklebust Verft binnen dit project samen te werken, omdat we samen met onze partners de norm hebben gezet voor een compleet nieuwe klasse schepen die de uitstoot verminderen en duurzame bedrijfsvoering ondersteunen. Dit project geeft een flinke impuls aan de Noorse technologie- en scheepsbouw en we zijn er trots op dat we dit in Noorwegen kunnen realiseren”, aldus Marius Hansen, Managing Director van Torghatten Nord.

De groene waterstof voor de veerdienst wordt geproduceerd in de nieuwe waterstoffabriek van GreenH in Bodø. Deze ultramoderne faciliteit, met een verwachte capaciteit van 6 tot 10 duizend kilo waterstof per dag draait met een hoog rendement. De bedrijf zal niet alleen de brandstof voor de veerboten leveren, maar ook de verkoop en distributie van restproduct zuurstof verzorgen. De warmte die vrijkomt in het productieproces wordt gebruikt in de regio. Met een geschatte investeringsbedrag van maximaal 85 miljoen euro zal de H2-fabriek direct en indirect 10 tot 30 banen opleveren.

Ook de Noorse regering is enthousiast dat er met dit project ervaring wordt opgedaan die straks in vele landen over de wereld verkocht kan worden. “Ik wil Torghatten Nord en Myklebust Verft feliciteren met een belangrijke overeenkomst voor de Noorse maritieme industrie. De overeenkomst laat zien dat Noorse scheepswerven concurrerend zijn en zal bijdragen aan het opbouwen van meer expertise op het gebied van emissievrije maritieme oplossingen”, aldus John-Ivar Nygård, Minister van Transport.

Vanuit de waterstoftanks aan boord van het schip zal waterstof in gasvorm naar de brandstofcellen vloeien, waar elektriciteit wordt opgewekt om de schepen voort te stuwen en de boordsystemen van stroom te voorzien. De brandstofcellen hebben een capaciteit van 6,4 MW. De CO2-uitstoot op de route zal door het gebruik van 100% groene waterstof met  26.500 ton dalen.

Ook de Noorse Maritieme Autoriteit is positief over het traject richting emissievrij vervoer over de Noorse wateren. “Het tekenen van de contracten voor de levering van emissievrije schepen is een belangrijke mijlpaal. De Noorse Maritieme Autoriteit is verheugd om te zien dat Noorse rederijen hun verantwoordelijkheid nemen en nieuwe technologieën voor het terugdringen van de uitstoot bevorderen, en dat ze competente partners hebben om hen hierbij te helpen. We kijken ernaar uit om samen te werken met LR, de rederij, en leveranciers bij de certificering en inbedrijfstelling van de schepen”, aldus Alf Tore Sørheim , waarnemend directeur-generaal van Scheepvaart en Navigatie, Noorse Maritieme Autoriteit.

De Noorse scheepswerf Myklebust Verft zal de veerboten in 2026 gaan leveren.

Lees ook: japan-de-golfbaan-wordt-emissievrij-met-een-golfkarretje-op-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen