• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Zwitserland: Aquon ontwikkelt emissievrije One-eco-catamaran op batterijen en waterstof

Aquon jacht waterstofOpnieuw meldt zich een bedrijf met een pleziervaartuig op waterstof. De Europese jachtmakelaar MYSEA heeft de start aangekondigd van de verkoop van de AQUON One eco-catamaran, een zonnejacht aangedreven door elektriciteit uit waterstof. De luxe accommodatie heeft plek voor acht tot tien passagiers en vaart zonder enige uitstoot.

Ontwikkelaar Aquon is een op duurzaamheid gerichte jachtbouwer, opgericht binnen Swiss Sustainable Yachts AG, gevestigd in Zürich. Het bedrijf stelt dat het Zwitserse kwaliteitstechniek, Spaanse expertise op het gebied van scheepsarchitectuur en Italiaans design combineert om een ​​nieuw soort jachten te leveren die verbonden, toekomstgericht en vooral duurzaam op zee zijn. Aquon is zeker niet de eerste jachtenbouwer die een elektrisch emissievrije boot aankondigt. In tegenstelling tot veel van die jachten heeft AQUON aan het energiesysteem ook brandstofcellen en waterstofopslagtanks toegevoegd voor extra schone energie en energieopslag op de lange termijn.

Het jonge Zwitserse bedrijf richt zich op emissievrije recreatievaart. Het  ontwerpteam roemt op de Aquon-website de H2-boot: ‘de slimme designercatamaran biedt een onafhankelijke levensstijl voor duurzame luxe, aangedreven door groene waterstof en zonne-energie. De naam AQUON symboliseert deze state-of-the-art technologie en verwijst naar deze krachtige luxe van schoon water.’ De ontwerpers spreken verder over een uniek schip dat dagen op zee kan varen zonder bij te tanken en mogelijk een onbeperkt bereik kan bieden zonder enige afhankelijkheid van brandstof.

Het jacht beschikt over 64 vierkante meter aan fotovoltaïsche zonnepanelen op het dak die helpen bij het opladen van lithium-ionbatterijen aan boord, die elektriciteitsopslag op korte termijn bieden die wordt gebruikt voor voortstuwing en energieverbruik aan boord. Overtollige zonne-energie wordt vervolgens gebruikt om ontzilt zeewater om te zetten in waterstofgas. Het gas wordt vervolgens gecomprimeerd tot 300 bar en aan boord opgeslagen in koolstoftanks.

Brandstofcellen zetten de waterstof weer om in elektriciteit wanneer er energie nodig is om twee elektromotoren aan te drijven en extra energie te leveren aan passagiers aan boord. De enige uitstoot is zuiver water en thermische warmte, die worden gebruikt om warm water aan boord te leveren en de hutten te verwarmen.

Goedkoop is de emissievrije catamaran niet. Voor een prijs van 7,4 miljoen euro wisselt deze van eigenaar. Een meevaller is dat er geen diesel meer gekocht hoeft te worden. Krijg een video-impressie van de boot via deze link

 Lees ook: usa-ijzererts-producent-fortescue-bouwt-fabriek-voor-groene-waterstof-in-arizona

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen