• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

België: VIL en DHL testen Mulag H2 bagage-trekker en waterstoftankstation op Brussel Airport

Brussel airport begagetrekkerOp Brussel Airport hebben de Stargate EU Green Deal-projectpartners VIL en DHL  de afgelopen weken een innovatieve en emissievrije bagage-trekker op waterstof getest. Het voertuig wordt gebruikt om meerdere aanhangwagens achter elkaar te trekken om koffers en/of andere goederen van en naar (transport)vliegtuigen te transporteren. De waterstofpilot voor grondafhandeling, een primeur voor de luchthaven, moet alle betrokken partners inzicht geven in de potentie van waterstof als alternatieve brandstof. Net als elektrische grondafhandelingsapparatuur vermindert het gebruik van waterstof zowel de uitstoot als de geluidsimpact van grondoperaties aanzienlijk.

Om de test vlot te laten verlopen is aan het begin van de testperiode in samenwerking met WaterstofNet, op het asfalt van Brussel Airport een mobiel waterstoftankstation geïnstalleerd waar het voertuig moeiteloos kan tanken. Het tanken en de werkzaamheden worden uitgevoerd door getrainde en gecertificeerde operators, aangezien het project uitgebreide training omvat voor gebruikers, logistieke managers, monteurs, brandweer en gezondheids- en veiligheidspersoneel. De proef met waterstof maakt deel uit van het Stargate-project, een project van Brussel Airport met een consortium van 21 partners, om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor duurzame luchthavens en luchtvaart.

Pakjesvervoerder DHL test het eerste waterstofprototype voor grondafhandelingsactiviteiten, een Mulag-trekker met een geïntegreerd waterstofbrandstofcelsysteem. De trekker voor het vervoeren en laden van vracht wordt via het mobiele station ter plaatse van waterstof getankt.

Het doel van deze pilot is om het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof voor grondafhandelingsapparatuur te onderzoeken en inzicht te krijgen in de benodigde procedures om deze brandstof op een luchthaven te gebruiken. De test zal model staan voor andere partnerluchthavens binnen het Stargate-project en waardevolle inzichten bieden in vergunningaanvraagprocessen, veiligheidseisen en operationele ervaringen voor alle luchthavenpartners. De test heeft in totaal zes weken geduurd.

 Net als elektrische grondafhandelingsapparatuur hebben voertuigen op waterstof geen CO2-uitstoot en geen geluidsoverlast, wat zowel de omwonenden als het luchthavenpersoneel ten goede komt. Een van de voordelen van waterstof is dat voertuigen direct kunnen tanken, wat voor bepaalde handelingen interessant kan zijn en minder afhankelijk maakt van het elektriciteitsnet. Dit initiatief is een belangrijke stap in de richting van een bredere adoptie van waterstoftechnologie in de luchtvaart, en maakt de weg vrij voor een duurzamere toekomst.

Lees ook: zuidelijke-waterstofcorridor-vanuit-algerije-via-de-middellandse-zee-naar-europa

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen