Zwitserland: Jekta en ZeroAvia gaan samenwerken bij ontwikkeling van H2- amfibievliegtuigen
De Zwitserse ontwikkelaar van amfibievliegtuigen Jekta gaat samenwerken met waterstofspecialist ZeroAvia voor het vliegen op waterstof. Jekta is volop bezig met de ontwikkeling van het amfibievliegtuig PHA-ZE 100 en gaat daarin het brandstofcelsysteem van ZeroAvia plaatsen. Het amfibievliegtuig kan landen op gewone vliegvelden, maar ook op het water. Het bedrijf verwacht dat er tussen 2026 en 2030 een wereldwijde vraag is naar meer dan 400 emissievrije vliegtuigen.
Hoewel de batterijtechnologie zich blijft ontwikkelen, zet Jekta zich in om alle mogelijke opties te onderzoeken die het bereik van zijn emissievrije vliegtuigen kunnen vergroten. Aangedreven door ZeroAvia's brandstofcel-PGS, wordt verwacht dat de PHA-ZE 100 een vliegafstand van maximaal 500 tot 600 km kan halen en de lading met maximaal één ton gaat verhogen, waardoor de capaciteit van het vliegtuig nog verder wordt vergroot. De operationele en onderhoudskosten gaan ook naar beneden door een verwachte levensduur van de brandstofcel van 20-duizend uur.
George Alafinov, CEO van JEKTA Zwitserland, is enthousiast over partner ZeroAvia. “Door samen te werken met ZeroAvia en een geschikt brandstofcelsysteem te definiëren, kunnen we onze potentiële klanten de keuze bieden uit twee emissievrije brandstofbronnen, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Het waterstofsysteem levert een levensvatbaar alternatief voor traditionele batterijen en belooft een aanzienlijke toename van het bereik. Dat betekent dat het vliegtuig geschikt is voor langere regionale routes. De batterijvoedingsoptie is geschikt voor kortere vliegafstanden. ZeroAvia heeft een sterke marktpositie met een gedegen financiering, een indrukwekkende reeks samenwerkingsverbanden en een goed ontwikkelde infrastructuur, die allemaal hebben bijgedragen aan onze beslissing om met hen samen te werken.”
Zoals Waterstof Magazine eerder meldde is het ZeroAvia al gelukt om een 19-persoons passagiersvliegtuig op waterstof te laten vliegen. De pionier heeft inmiddels een samenwerkingsverband met 20 vliegvelden wereldwijd en ontwikkelt naast vliegtuigen ook de tankinfrastructuur en de productie van waterstof op de vliegvelden.
Lees ook: vliegende-luchttaxi-op-vloeibare-waterstof-maakt-testvlucht-van-ruim-900-kilometer