• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Japan: Toyota Corolla op vloeibare waterstof defect op tweede dag van Super Taikyu in Oita

Japan 2024 toyota waterstofHet had een mooi weekend moeten worden voor racefans in de Japanse regio Oita. De wereldwijd unieke Toyota Corolla op vloeibare waterstof neemt deel aan de zeer populaire rally. Na een succesvolle eerste zaterdag, ging het afgelopen zondag helemaal mis, het voertuig strandde tijdens een pitstop. De oorzaak zijn technische problemen buiten het waterstofsysteem. Dat functioneerde volgens de technisch specialisten van Toyota prima.

De grootste uitdaging bij voertuigen op vloeibare waterstof is de isolatie van de tank. Vloeibare waterstof heeft een temperatuur van -253 graden Celsius. En dat moet tijdens de hele race zo blijven, anders wordt de vloeibare massa omgezet in gasvorm en kan explosiegevaar ontstaan. De waterstoftechniek is zeer gecompliceerd. Het LH2ICE-voertuig voert waterstof van -253 graden Celsius in in een verbrandingskamer van meer dan 800 graden Celsius. Hierbij moet een temperatuurverschil van ruim 1000 graden Celsius worden overbrugd. Op de eerste dag tijdens de race van 5 uur lang hebben zich geen problemen voorgedaan. Op de tweede dag werd dat anders.

Volgens Takahashi, president van GR Company, ligt een van de problemen in de nieuwe 48Volt-stroomlijn die alleen op de Corolla met vloeibaar water is geïnstalleerd. Het belangrijkste apparaat in het systeem is een pomp voor vloeibare waterstof die de druk creëert die nodig is voor directe injectie. Voor deze pomp is een 48V-voedingsleiding gebruikt. Normaal gesproken gebruiken Toyota-bedrijfsvoertuigen een 12 volt of 24 volt. De  48V is een geheel nieuwe voedingslijn die is geïnstalleerd om de waterstofpomp aan te drijven. De generator van de 48v voedingslijn was verantwoordelijk voor de storing. Hierdoor is er een probleem met de pompaandrijving ontstaan, waardoor verder rijden niet mogelijk was.

Na ongeveer een uur pitstop kon het voertuig weer de baan op, het probleem veroorzaakt door de 48V-dynamo was opgelost. Het voertuig reed weer soepel over het circuit. In de slotfase van de race stopte de Corolla op vloeibare H2 echter opnieuw. Als gevolg van een abnormaal verbrandingsverschijnsel stopte de auto in de pitlane en kon de race niet volbrengen. Toyota denkt dat de hoge temperaturen in Japan hebben bijgedragen aan de storing.

Zoals president Takahashi eerder heeft laten weten bevindt de Corolla met vloeibaar water zich in het stadium waarin waterstofgerelateerde technologie nog maar net beschikbaar begint te komen. “Om verdere uitdagingen op een stabiele manier aan te kunnen blijven gaan, moeten we de stroomvoorziening en de warmtesystemen opnieuw evalueren.”

De fans in Oita hebben uiteindelijk toch nog heel veel rondjes van het bijzondere voertuig kunnen genieten.

Lees ook: klm-en-zeroavia-gaan-emissievrij-proefvliegen-op-vloeibare-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen