• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

USA: vliegende luchttaxi op vloeibare waterstof maakt testvlucht van ruim 900 kilometer

Californië luchttaxi waterstofEen nieuwe stap richting emissievrij vervoer tussen regionale luchthavens.  Het Amerikaanse bedrijf Joby Aviation maakt bekend dat het twee weken geleden een proefvlucht met een stille en emissievrije luchttaxi op waterstof heeft uitgevoerd. Het vliegtuig, dat lijkt op een drone, kan verticaal opstijgen en landen, waarna de propellers naar voren worden gekanteld om vervolgens als een gewoon vliegtuig te kunnen vliegen. Joby Aviation dat inmiddels ruime ervaring heeft met batterij-elektrische luchttaxi’s meldt dat de actieradius spectaculair is gestegen. Een vliegtuig op batterijen heeft een bereik van ongeveer 160 kilometer, de luchttaxi op waterstof haalde 902 kilometer. En toen zat er nog 10% waterstof in de tanks.

Het grote voordeel van waterstofkracht is dat de emissies niets meer zijn dan waterdamp. Het grote nadeel zijn de kosten van waterstof. Helemaal voor het testvliegtuig, hierin zat zeer kostbare vloeibare waterstof. Voor de testvlucht is 36 kilo verbruikt.

Joby hoopt het waterstofbrandstofcelsysteem kunnen gebruiken als een range extender voor zijn bestaande elektrische vliegtuigen. “Met een combinatie van waterstof en elektriciteit kunnen we het regionaal reizen opnieuw definiëren”, aldus CEO JoeBen Bevirt van Joby Aviation. Hij verwacht dat het grootste deel van het ontwerp, de tests en de certificering die het bedrijf heeft voltooid voor het elektrische vliegtuig kan overgaan naar waterstof-luchttaxi’s.

De spectaculaire testvlucht werd vorige maand voltooid in Marina, Californië. Het gebruikte vliegtuig was een omgebouwd Joby batterij-elektrisch prototype, uitgerust met een vloeibare waterstofbrandstoftank en een brandstofcelsysteem. Volgens Joby landde het testvliegtuig met nog 10% waterstofbrandstof in de tank en had het al meer dan 40.000 kilometer aan tests afgelegd als batterij-elektrisch vliegtuig. De vliegende taxi kan tot vier passagiers vervoeren en haalt snelheden van meer dan 320 kilometer per uur.

JoeBen Bevirt, oprichter en CEO van Joby, zegt: "Nu onze batterij-elektrische luchttaxi de manier waarop we ons door steden verplaatsen fundamenteel gaat veranderen, zijn we enthousiast dat we nu een technologische stap kunnen zetten die regionaal reizen met waterstof-elektrische vliegtuigen gaat veranderen.”

Het brandstofcelsysteem is ontworpen en gebouwd door het Duitse bedrijf H2FLY en produceert elektriciteit, water en warmte. De elektriciteit die door de waterstofbrandstofcel wordt geproduceerd, drijft de zes elektromotoren van het Joby-vliegtuig aan, waarbij batterijen extra vermogen leveren, voornamelijk tijdens het opstijgen en landen.

Lees ook: naast-bussen-op-waterstof-komt-er-ook-een-h2-hub-in-aberdeen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen