Frankrijk: het eerste mosselschip met waterstofmotor wacht op goedkeuring in Bretagne
Een opvallende verschijning in de Franse kustplaats Biviers-sur-Mer. Daar is het eerste amfibievoertuig op waterstof gepresenteerd. Met deze bijzondere rijdende schepen wordt voor de kust op mosselen gevist. De afgelopen decennia gebeurde dat met een aandrijving op dieselmotoren, maar sinds twee jaar wordt gezocht naar emissievrije oplossingen.
Het eerste amfibische mosselkweekschip met een waterstofmotor maakt deze zomer zijn eerste ronden in de haven van Vivier-sur-Mer, nabij Cancale. Het project met de naam Estebam legt zich toe op het koolstofvrij maken van de visserij en de aquacultuur. De dieselmotor is daarbij vervangen door een waterstofverbrandingsmotor, ontworpen door de Italiaanse dochteronderneming van de Belgische groep Dumarey. De waterstofverbrandingsmotor is van het type V8 en heeft een cilinderinhoud van 6,6 liter. De ombouw van het eerste schip heeft 574-duizend euro gekost. De verwachting is dat, als de ombouw seriematig gebeurt, deze prijs flink kan dalen.
De amfibieschepen op diesel zorgen voor een flinke uitstoot aan de Franse westkust. In Noord-Bretagne verbruiken de zestig mosselschepen in actie, van de baai van Mont-Saint-Michel tot de haven van Brest, elk per getij van vier tot vijf uur tussen de vijftig en tachtig liter diesel per schip. Zonder verduurzaming zien regionale bestuurders geen toekomst voor de mossel- en oesterkwekerijen.
Het eerste retrofit-schip is een proefmodel. Nu zijn de overheden aan zet om de regelgeving aan te passen zodat amfibievoertuigen op waterstof in de toekomst binnen de wettelijke kaders gaan vallen.
Lees ook: flinke-kwartaal-groei-voor-fabrikant-van-waterstofvrachtauto-s-nikola