• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Hyundai biedt eigen brandstofcel-systeem aan aan concurrentie

Hyundai Brandstofcel1Om de doorbraak van waterstofauto’s te versnellen biedt Hyundai zijn brandstofcellensystemen te koop aan aan concurrenten. Dit is een voor de Koreanen hoogst ongebruikelijke stap, tot nu toe werd deze technologie angstvallig geheimgehouden om concurrenten niet wijzer te maken. Maar de vijfde autobouwer ter wereld ziet in, dat de totale markt zich daardoor onvoldoende snel ontwikkeld.

De komende jaren investeert de Hyundai-Kia Groep vele miljarden Euro’s in de ontwikkeling van waterstofauto’s. Maar de fabrikant ziet tegelijkertijd in dat meer automerken met brandstofcellen moeten komen om de kosten te delen en de markt definitief open te kunnen breken. Daarom wordt de kennis nu verkocht aan concurrenten. Naar verwachting zal het ontwikkelen van de markt voor waterstofauto’s in 2030 meer dan 250 miljard Euro kosten. Een derde van dit bedrag gaat naar het produceren van waterstof. Een proces dat nog veel efficiënter en milieuvriendelijke moet worden dan via de huidige systemen. Hyundai verwacht dat de gezamenlijke wereldmarktleiders in de auto-industrie de kostbare markt voor brandstofcellen gemakkelijker kunnen openbreken dat de huidige twee, Hyundai in Korea en Toyota in Japan.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl