• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Frankrijk: de Zulu 06, het eerste Franse vrachtschip op waterstof vaart in Parijs

Parijs Zulu06 schip waterstofDe Franse maritieme groep Sogestran heeft afgelopen week de ZULU 06, een vrachtschip op waterstof, in gebruik genomen op de Seine in Parijs.  Het schip is 55 meter lang en heeft een laadvermogen van 400 ton. Het is ontworpen door LMG Marin, een bedrijf dat gespecialiseerd is in scheepsontwerpen. Het energieopwekkingssysteem is geleverd door ABB Marine & Ports en de twee PEM brandstofcellen, ieder met een vermogen van 200 kW, door productiebedrijf Ballard. Als de tanks zijn gevuld met 300 kilo waterstof onder 300 bar kan het vrachtschip 7 dagen onafgebroken varen.

Pascal Girardet, voorzitter en CEO van de Sogestran Group, is enthousiast over het emissievrije schip: "Hoewel de waterstofindustrie zich nog steeds aan het ontwikkelen is, versnelt elke innovatie zoals te zien is bij de ZULU 06. Dit schip is een showcase van technische excellentie."

Valérie Bouillon-Delporte, directeur van het Clean Hydrogen Partnership en een van de financiers van het maritieme project: "De succesvolle integratie van brandstofcellen in de rivierboot ZULU 06, die binnenkort commercieel in het hart van Parijs zal gaan varen, markeert een belangrijke technische en regelgevende mijlpaal. Waterstof voor rivier- en zeetransport zal de luchtkwaliteit verbeteren, geluidsoverlast verminderen en de CO2-voetafdruk van watertransport drastisch verkleinen."

Ook François Durovray, de Franse Minister van Transport, is enthousiast: "Met de lancering van de ZULU 06 zijn we getuige van een grote doorbraak voor riviertransport en de energietransitie in Frankrijk. Dit schip, het eerste in zijn soort dat wordt aangedreven door waterstof in het land, belichaamt de Franse inzet voor duurzame, innovatieve en koolstofvrije mobiliteit. Dit project is een uitstekend voorbeeld van Europese samenwerking en synergie tussen publieke en private belanghebbenden voor groene mobiliteit die zowel lokaal als duurzaam is."

Maar de zoektocht naar waterstof was voor de pioniers een lastig traject. Tijdens de tewaterlating van de Zulu 06 vroegen verschillende spelers zich af waar de waterstof die werd gebruikt voor de aandrijving ervan vandaan kwam. Philippe Boucly, president van de Franse Hydrogène die voor het evenement was uitgenodigd, erkende dat het moeilijk was om waterstof voor het schip te vinden.

Op dit moment is de productie van waterstof door waterelektrolyse zeer beperkt in de regio Parijs en is er absoluut geen sprake van enig overschot: HysetCO produceert 2,5 MW voor zijn waterstoftaxi's; 1 MW bij voertuigfabrikant Hyvia en nog 1 MW bij EDF. De laatste twee uitsluitend voor intern gebruik. De benodigde waterstof voor het schip wordt dan ook vanuit België aangevoerd door Air Liquide. “Maar het is absoluut de bedoeling het vrachtschip zo snel mogelijk op regionale groene waterstof te laten varen”, aldus de initiatiefnemers.

Lees ook: zepp-solutions-bouwt-10-mercedes-actros-dieseltrucks-om-naar-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen