• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Essen: Ruhrbahn ziet alleen toekomst voor waterstof

Essen RuhrbahnDe Ruhrbahn, het openbaarvervoersbedrijf van de steden Essen en Mülheim aan de Ruhr, kiest definitief voor vervoer op waterstof. Er wordt afscheid genomen van de elektrische test-bussen, als een mogelijk alternatief voor dieselvoertuigen. De Ruhrbahn heeft verschillende modellen getest, waaronder een futuristisch ogende elektrische bus van de Spaanse fabrikant Irizar, maar de resultaten waren duidelijk niet overtuigend. Vooral als het gaat om het bereik, enkele van de geteste elektrische bussen op batterijen kwamen slechts 60 kilometer. Voor het Duitse busbedrijf volstrekt onvoldoende.

In de laatste vergadering heeft de Raad van Commissarissen van de Ruhrbahn het dagelijkse management opdracht gegeven om de plannen voor schoon transport op waterstof verder uit te werken. Deze zomer van 2020 moet het onderzoek klaar zijn, zodat vervolgstappen gezet kunnen worden. Het openbaar vervoer in Duitsland staat onder druk, de wet verplicht de sector snel te voldoen aan de Euro VI-emissienorm. De uitstoot van vervuilende gassen in de Duitse steden moet fors omlaag.

De Ruhrbahn wil de komende jaren een nieuw busdepot in Essen bouwen. Daar moet ook een nieuwe tankvoorziening voor waterstof komen. Een productielocatie voor waterstof is dan niet nodig, door het gebied loopt de regionale ondergrondse waterstofleiding die een groot aantal bedrijven van waterstof voorziet. Het busbedrijf wil hiervan een aftakking, zodat de waterstof alleen nog op druk gebracht hoeft te worden.

De Ruhrbahn heeft in totaal 286 bussen op de weg, waarvan 227 in Essen en 59 in het naastgelegen Mülheim. Als tussenstap moeten alle voertuigen eind dit jaar voldoen aan de wettelijke Euro VI-emissienorm. Waterstof in het openbaar vervoer is niet nieuw in de regio. De steden Wuppertal en Keulen gebruiken al waterstofvoertuigen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl