• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Oostenrijk: Zillertalbahn belooft kortere reistijden met waterstof

Zillertalbahn AustriaDe smalspoorlijn in het Oostenrijkse Zillertal schakelt over op treinen op waterstof. Vanaf het winterseizoen 2023/2024 moet de Zillertalbahn rijden op energie uit groene waterstof geproduceerd in het dal zelf. De nieuwe waterstoftreinen moeten gaan zorgen voor kortere reistijden en een hoog comfort.

Schoon, sneller, comfortabeler, dat is de toekomst van de nieuwe Zillertalbahn. Het moet de eerste smalspoorlijn ter wereld zijn met voertuigen die wordt aangedreven door energie uit groene waterstof. Het vlaggenschipproject met de naam HyTrain is bedoeld om de Oostenrijkse knowhow te gebruiken om 's werelds eerste smalspoortrein op waterstof te ontwikkelen zodat deze binnen een paar jaar klaar is voor de markt. De Zillertalbahn investeert ongeveer 70 miljoen euro in vijf waterstoftreinen. Het ministerie van Klimaatbescherming financiert via het Klimaat- en Energiefonds de ontwikkeling van de eerste smalspoortrein op waterstof in het Zillertal met 3,1 miljoen euro. 

Op de spoorlijn in het toeristische dal moet straks 900.000 liter diesel per jaar worden bespaard. De vijf nieuwe treinen verbruiken straks 600 kg waterstof per dag, stoten geen CO2 uit en zijn stil in gebruik. De elektrolyse-installatie van 4 MW, waar de groene waterstof wordt geproduceerd, is gepland nabij de samenvloeiing van de Zemmbach en de Ziller nabij de plaats Hochsteg. Het waterstoftankstation voor treinen zal worden gevestigd in het gebied van het nieuwe mobiliteitscentrum in Mayrhofen. 

Een groot pluspunt voor de passagiers zijn de aanzienlijk kortere reistijden. Over enkele jaren wordt het traject tussen Jenbach en Mayernhoven in 45 minuten overbrugd. Een upgrading van de spoorlijn is daarbij noodzakelijk. De verkeerssituatie in het Zillertal is de laatste jaren enorm verslechterd en de B169 is een van de drukste wegen van heel Tirol. Om meer bewoners en toeristen in de trein te laten stappen beginnen de treinen ’s ochtends om 5.00 uur te rijden tot 23.00 uur ’s avonds. Het vervoersbedrijf investeert ook in moderne treinstations.

De reis met de Zillertalbahn moet niet alleen sneller, maar ook comfortabeler zijn. Met gratis wifi, wagons met airconditioning en meer ruimte voor ski's en fietsen.  In het dal moet over enkele jaren een perfecte combinatie van bus, trein en weg ontstaan.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl