• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Zuid-Korea: Hyundai exporteert de eerste losse brandstofcellen naar Europa

Hyundai brandstofcelllDe Hyundai Motor Company uit Zuid-Korea is gestart met de verkoop van brandstofcellen aan niet-autobedrijven. De eerste twee brandstofcellen zijn de afgelopen week verscheept naar Europa en zullen worden gebruikt bij waterstof-opslagtechnologie en bij stroomgeneratoren. De brandstofcellen zijn oorspronkelijk ontworpen voor het gebruik in de Nexo, de waterstofauto van Hyundai. Door nieuwe toepassingsmogelijkheden voor brandstofcellen te creëren wil het bedrijf sneller komen tot massaproductie.

Een van de eerste brandstofcellen gaat naar GRZ Technologie in Zwitserland. Samen met Hyundai wil dit bedrijf een onderzoek opstarten naar waterstof-opslagtechnologie. GRZ bezit de technologie om ongeveer vijf tot tien keer meer waterstof op te slaan dan voorheen, met een druk lager dan 30 bar. Dit is aanzienlijk lager dan de opslagdruk van een normale waterstofopslagtank die vaak varrieert tussen de 200 en 500 bar. De verwachting is dat deze technologie in de toekomt op verschillende manieren zal worden toegepast. Met behulp van het brandstofcelsysteem van Hyundai wil het bedrijf een stationair stroomvoorzieningssysteem produceren.

De tweede brandstofcel is bestemd voor een startup voor energieoplossingen die elektrische generatoren produceert. De startup zal het systeem van Hyundai gebruiken om mobiele waterstofgeneratoren te produceren. Hyundai maakt de naam van dit bedrijf en het land waarin het gevestigd is niet bekend.


“Brandstofcellen kunnen op meer plaatsen worden ingezet dan alleen binnen de mobiliteit.” zegt Saehoon Kim, Senior Vice President en Head of Fuel Cell Center bij Hyundai Motor Group. "De brandstofcelsystemen van Hyundai bieden zowel uiteenlopende toepasbaarheid als schaalbaarheid die veel verder gaat dan emissievrije voertuigen. Door gebruik te maken van ons systeem, kunnen onze partners in mobiliteit, infrastructuur en energie het potentieel voor een alomvattend waterstofecosysteem verder vergroten."

Het brandstofcelsysteem van Hyundai Motor is gebaseerd op tientallen jaren ervaring. Het Koreaanse autobedrijf introduceerde de eerste elektrische brandstofcelauto in 2000, de Santa Fe FCEV, gevolgd door 's werelds eerste in massa geproduceerde FCEV, de ix35, in 2013 en de tweede generatie brandstofcel-SUV, de NEXO, in 2018. Deze zomer werden de eerste 10 exemplaren van de XCIENT Fuel Cell, 's werelds eerste in massa geproduceerde zware vrachtwagen met brandstofcellen aan Zwitserland geleverd. Over tien jaar wil het Koreaanse bedrijf 700-duizend voertuigen met een brandstofcel per jaar produceren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl