• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Verenigde Staten: vanuit Honeoye Falls verovert Hyzon Motors de wereld

Honeoye HyzonHoneoye Falls is een klein dorpje in de staat New York. Niets wijst op de dynamiek van de stad New York, 400 km verderop. Er wonen 2.674 mensen, bij de laatste telling in 2010. Het hoogtepunt is een kleine waterval in de Honeoye Creek, die door het dorp stroomt en naamgever is.

Maar er is een opvallend bedrijf gevestigd. Hyzon Motors, een spin-off van brandstofcelleverancier Horizon Fuel Cell Technologies uit Singapore, heeft de voormalige onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit van General Motors betrokken. GM wilde hier tien jaar geleden van start met het onderzoek naar brandstofcellen binnen de mobiliteit, maar in 2012 werd het onderzoekscentrum gesloten. Acht jaar later ziet Hyzon deze lokatie als startpunt om de wereld te veroveren. Met behulp van Europese investeerders, 17 jaar ervaring met het maken van een miljoen Hyzon fuel cellbrandstofcellen en werkafspraken met twee grote fabrikanten om hun vrachtwagens achteraf te voorzien van brandstofcellen.

De voormalige GM-vestiging is een buitenkans voor Hyzon. Het opnieuw opstarten van het onderzoekscentrum kon met relatief weinig geld en het waterstoflaboratorium is al volledig gecertificeerd. Voor het waterstofbedrijf was het een uitstekende deal.

De focus van Hyzon ligt op brandstofcellen (foto). Het bedrijf sluit op verschillende continenten deals met lokale partners die de vrachtauto’s en bussen gaan bouwen. De focus ligt op brandstofcellen. Voor de fabrieken voor waterstofvoertuigen wil Hyzon slechts met zijn toegevoegde waarde faciliterend optreden.

Hyzon werkt op de verschillende continenten met verschillende vrachtwagenfabrikanten. In Europa is dat DAF en in de Verenigde Staten Ford. In China heeft Hyzon een vestiging in Shanghai en in Australië wordt samengewerkt met industriële technologiebedrijf WarpForge. Met deze laatste partij ontwerpt Hyzon een SuperBus Hyzon Bus1van composiet (foto). Door de enorme gewichtsbesparing rijdt het voertuig zeer zuinig, met als gevolg dat de actieradius aanzienlijk groter is dan bij de bestaande bussen, de fabricagekosten dalen en de veiligheid verbeterd. Deze bussen worden straks geproduceerd in de fabriek van WarpForge in Perth, West-Australië. De productie zal naar verwachting in 2021 starten. In Europa is Hyzon een samenwerking aangegaan met Holthausen Clean Technology uit de Nederlandse provincie Groningen. Het bedrijf meldt dat de eerste Hyzon-truck nog voor de kerst 2020 gaat rijden.

Voorlopig bouwt Hyzon al bestaande vrachtauto’s om, maar dat wordt niet gezien als de meest ideale situatie. Deze voertuigen zijn ontworpen voor dieselmotoren, Hyzon ziet liever modellen die vanaf het begin ontworpen zijn voor waterstoftoepassingen. Inmiddels rijden er al 400 bussen en vrachtauto’s met Hyzon brandstofcellen, de komende drie jaar komen daar nog 5000 bij. Na 2025 denkt het bedrijf 40.000 brandstofcellen per jaar te produceren. 

Hyzon1Maar zware voertuigen vragen om grote brandstofcellen. De nieuwste brandstofcel met protonenuitwisselingsmembraan (PEM) van Hyzon is daarom ontworpen om extreem zware voertuigen aan te drijven. Uit een test van TUV-Rheinland blijkt dat deze brandstofcel met een piekvermogensdichtheid van meer dan 6 kilowattuur per liter, twee keer zoveel vermogen levert als een normale brandstofcel. Dat betekent dat een brandstofcel met vol vermogen 500 pk kan genereren in een zware vrachtwagen, waardoor de afhankelijkheid van batterijen wordt verminderd en gewicht, afmetingen en kosten worden bespaard.

HyzonHet Europese Total Carbon Neutrality Ventures, de durfkapitaalafdeling van de Europese energiegigant Total SE, kondigde begin oktober aan een strategische belang in Hyzon Motors te hebben genomen. Als onderdeel van de ambitie van Total om tegen 2050 een nul-uitstoot te bereiken, richt Total Carbon Neutrality Ventures zich op het vinden, financieren en stimuleren van technologie en oplossingen die bijdragen aan het creëren van een koolstofarme toekomst.

Maar Hyzon heeft meer kapitaal nodig om alle plannen te kunnen financieren. Het opstarten van een nieuw innovatief bedrijf kost nu eenmaal veel kapitaal. Serieuze investeerders zijn dan ook van harte welkom.


Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen