• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Wereldwijde uitrol van vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland gestart

Swiss1Bij de officiële presentatie van de eerste zeven vrachtauto’s op waterstof in Zwitserland, heeft Hyundai laten weten dat het niet bij het Alpenland en Europa blijft. De vrachtautofabrikant uit Zuid-Korea gaat zich ook richten op Noord-Amerika en China. Om de concurrentie voor te blijven zal de productie snel worden opgevoerd. Vanaf volgend jaar worden er 2000 trucks per jaar geproduceerd.
Met deze eerste zeven voertuigen met een brandstofcel gaat het zwaar transport een nieuwe fase in. De schadelijke uitstoot is vervangen door waterdamp en de groene waterstof wordt geproduceerd via een waterkrachtcentrale.  Met de levering van de eerste XCIENT Fuel Cell betreedt Hyundai eveneens de Europese markt voor bedrijfsvoertuigen en zal het niet lang meer duren of het Koreaanse bedrijf is marktleider in het CO2-vrije segment, schrijft Paul Bombeld, hoofdredacteur van Waterstof Magazine.

Cheol Lee, Executive Vice President van Hyundai Motor liet bij de presentatie weten dat de levering van de XCIENT Fuel Cell niet alleen het begin van een nieuw hoofdstuk in Hyundai’s waterstofstrategie markeert, maar ook een nieuw tijdperk inluidt voor het gebruik van waterstof als schone energie voor de mondiale samenleving. Hij ziet de ingebruikname van de eerste XCIENT Fuel Cell-trucks als Swiss2een start van talloze mogelijkheden voor schone mobiliteit. “We zijn trots om vandaag ook de uitbreidingsplannen voor Noord-Amerika en China aan te kondigen."

De productiecapaciteit van de XCIENT Fuel Cell zal eind 2021 ongeveer 2.000 eenheden per jaar bedragen. Dit betekent dat Hyundai het volume kan verhogen parallel aan de groeiende behoefte aan schone mobiliteitsoplossingen in Europa, de VS en China. De verhoging van de productiecapaciteit leidt tot een investering van iets meer dan 1 miljard euro, bovenop de reeds aangekondigde 5,4 miljard euro, waarmee Hyundai een waterstofecosysteem bouwt en ook de ontwikkeling van de waterstofmaatschappij bevordert. Essentieel voor de uitrol van waterstofvoertuigen is een goede en betrouwbare tankinfrastructuur.

Swiss3In de VS werkt Hyundai samen met toonaangevende logistieke bedrijven. In oktober 2019 presenteerde Hyundai de op waterstof brandstofcel aangedreven HDC-6 Neptune Concept Class 8 op de North American Commercial Vehicle Show (foto onderaan), waarmee ook de toekomstplannen werden vermeld. Dit zijn samenwerkingsverbanden met bedrijven die het mogelijk maken om een ​​complete waardeketen op te zetten, van waterstofproductie tot H2-tankstations tot onderhoud en service van de voertuigen. Voor de Noord-Amerikaanse markt wordt ook een 6 × 4 trekvoertuig ontwikkeld. Hyundai is van plan om tegen 2030 meer dan 12.000 brandstofcel-bedrijfswagens in de VS in te zetten.


Swiss4Voor China is het doel 1 miljoen brandstofcel-elektrische voertuigen tegen 2030.  Hyundai's eerste focus in China ligt op de belangrijkste waterstofmarkten in Jin-jin-ji, in de Yangtze River Delta, en in de provincies Guangdong en Sichuan. Daarvoor zijn drie typen waterstof-elektrische bedrijfsvoertuigen gepland. Tegen 2022 zal een middelzware vrachtwagen klaar zijn. In de komende jaren komen er twee zware bedrijfswagens bij, waarvan er één specifiek is ontworpen
voor de Chinese markt. Swiss5



Maar de sleutel tot de wereldwijde expansie van Hyundai ligt bij de succesvolle lancering van de XCIENT Fuel Cell in Europa. Met de eerste zeven H2-vrachtauto’s gaan de transporteurs goederen door heel Zwitserland vervoeren en onderweg alleen waterdamp uitstoten. Achter de marktintroductie in Zwitserland schuilt een duurzaam ecosysteem met groene waterstof.

Een filmpje over hoe de eerste trucks de weg oprijden ziet u via de onderstaande link.
https://www.linkedin.com/posts/marc-ziegler-7b138a26_wasserstoff-fuelcells-nutzfahrzeuge-ugcPost-6719619736742842368-TTzI

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl