• Home Slider01

Internationaal actueel

China: Accu maakt snel plaats voor waterstof

ACHTERGRONDEN
Wan GangWan Gang, de voormalige Chinese minister van Wetenschap en Technologie die 20 jaar geleden een grote toekomst voorspelde voor batterij elektrische auto’s (BEV’s) heeft zijn visie op schone mobiliteit herzien. Tegenwoordig reist hij de wereld over met een nieuwe boodschap: ‘Auto’s op batterijen hebben hun langste tijd gehad, China schakelt de komende jaren over op auto’s met een brandstofcel. Nog steeds elektrisch, maar nu zonder accu en met een waterstoftank. We staan voor een wereldwijd verandermoment, het is nu de beurt aan waterstof.’ Commerciële autofabrikanten als het Chinese Grove (foto onder) reageerden direct en hebben een compleet nieuwe waterstofauto aangekondigd.

‘We zouden gezamenlijk moeten kijken naar de oprichting van een waterstofgemeenschap’, zegt Wan, die nu vice-voorzitter is van China's nationale adviesorgaan voor beleidsvorming, en een belangrijke bijdrage levert aan de toekomstige groene ontwikkelingen van het land. ‘Als we de weg willen inslaan naar emissievrij vervoer, dan mogen we de overschakeling naar brandstofcellen niet missen. Dat betekentChina Grove dat de Chinese overheid kapitaal zal uittrekken om dergelijke voertuigen te ontwikkelen’, zei hij. Geheel onverwachts komen zijn uitspraken niet. Waterstof Magazine meldde begin dit jaar al dat China van plan is om het lange termijn-subsidieprogramma voor de volwassen EV-industrie snel gaat afbouwen. De subsidiestromen gaan voortaan naar de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen. Dit zijn weliswaar ook BEV’s, maar zij nemen de stroom niet mee in zware accu’s, maar produceren dit via een brandstofcel die wordt gevoed door waterstof en lucht. De stroom die hiermee wordt opgewekt wordt direct gebruikt om de elektromotoren van het voertuig te voeden. De brandstofcel kan worden gezien als kleine mobiele energiecentrale die onderweg slechts waterdamp en druppeltjes zuiver water uitstoot.

De visie van Wan kan grote gevolgen hebben voor de auto-industrie. China is de grootste automarkt ter wereld en heeft de kracht om wereldwijd de totale markt te veranderen, als waterstofvoertuigen nationale prioriteit krijgen. Voor Wan - een werktuigbouwkundig ingenieur die in Duitsland is opgeleid - is de overgang naar waterstof een logische stap voor auto's die het verkeer in de binnenstad domineren.
China busAVoor bussen en vrachtwagens op waterstof ziet hij veel mogelijkheden als deze voertuigen worden ingezet voor lange afstanden. Wan heeft nog een lange weg te gaan, er rijden slechts 1.500 voertuigen op waterstof in het land. ‘Dat is nog weinig vergeleken met meer dan 2 miljoen puur elektrische voertuigen’, zei hij onlangs bij een lezing.

Ondanks de zere-emissie uitstoot hebben waterstofauto’s moeite om wereldwijd door te breken. Een belangrijke rol spelen de hoge productiekosten, maar ook het gebrek aan tank-infrastructuur en de complexiteit van het opslaan van waterstof onder 350 of 700 bar. Maar Wan ziet de toekomst zonnig in. ‘We zullen uitzoeken welke factoren de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen hebben belemmerd, en daarvoor oplossingen zoeken.’ Daarvoor is creativiteit vereist, want in Japan gaat de uitrol van waterstauto’s minder snel dan plannenmakers hadden verwacht en in Californië vlakt de verkoop af.
china waterstoftankst LiuanChina is de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot wereldleider in het gebruik van elektrische bussen, maar deze worden meestal gebruikt in steden voor korte afstanden. Na 200 km zijn de accu’s leeg. Met een overstap naar waterstofbussen kan de rijafstand fors omhoog tot meer dan 500 kilometer op een volle tank. Dat biedt nieuwe mogelijkheden omdat lange-afstandsbussen door heel China veelvuldig gebruikt worden. Alleen de binnenlandse markt is al enorm. Rugao China
De uitrol van waterstof gaat per regio. Voertuigen moeten geproduceerd worden, een tankinfrastructuur opgebouwd en de waterstof productie en distributie moeten op gang worden gebracht. En dan zijn er nog de wettelijke regels die verstikkend werken. Zoals Waterstof Magazine eerder berichtte staan die voorlopig een snelle uitrol in de weg. Niet alleen de Chinese ondernemers, maar ook de overheid heeft met de aanpassing van de regelgeving nog een belangrijke weg te gaan.

Meer actueel

  • China: Accu maakt snel plaats voor waterstof

    ACHTERGRONDENWan Gang, de voormalige Chinese minister van Wetenschap en Technologie die 20 jaar geleden een grote toekomst voorspelde voor batterij elektrische auto’s (BEV’s) heeft zijn visie op schone mobiliteit herzien. Tegenwoordig reist hij de wereld over met een nieuwe boodschap: ‘Auto’s op batterijen hebben hun langste tijd gehad, China...

    Lees meer...

  • Project met waterstofketels in Rozenburg officieel geopend

    ACHTERGRONDEN Op dinsdagmiddag 25 juni is in Rozenburg bij Rotterdam het eerste waterstofproject voor thuisverwarming officieel geopend. Zakenrelaties, overheidsinstanties, projectpartners, buurtbewoners en de pers was welkom aan de Laan van Nieuw Blankenburg. In een hoek van een sportveld wordt daar achter hoge hekken waterstof geproduceerd en...

    Lees meer...

  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof?

    In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark...

    Lees meer...

  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld

    Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de...

    Lees meer...

  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney

    Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geen...

    Lees meer...

  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’

    Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is...

    Lees meer...

  • 5 april 2019: Hydrogen Horizon Challenge met modelauto’s in Assen

    Een team van 7 studenten van het ROC Aventus in Apeldoorn doen op 5 april mee met de Hydrogen Horizon Challenge in Assen. Tijdens deze race wordt met modelauto’s op waterstof en een accu een parcours afgelegd. Het is de bedoeling dat de deelnemers 6 uur lang rijden en in deze tijd zoveel mogelijk rondes maken. Het snelste team wordt Nederlands...

    Lees meer...

  • Opvallend: Hazer in Australië splits methaan in waterstof en grafiet

    Overal op de wereld wordt onderzoek gedaan naar de een goedkope oplossing om grote hoeveelheden waterstof te produceren. Het kraken van methaan of aardgas in een van de goedkoopste methoden, maar daarbij komt CO2 vrij. In het westen van Australië is het bedrijf Hazer Group volop bezig met onderzoek naar het kraken methaan, maar dan zonder...

    Lees meer...

  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof

    Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk...

    Lees meer...

  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car

    Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op...

    Lees meer...

  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof

    De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondse...

    Lees meer...

  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof

    De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het een...

    Lees meer...

  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s

    Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een...

    Lees meer...

  • Internationale waterstofeconomie van start 

    ‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht dit...

    Lees meer...

  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer

    Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager van...

    Lees meer...

  • Vestenskov - het eerste waterstofdorp ter wereld

    Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverband...

    Lees meer...

  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland

    Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, Green...

    Lees meer...

  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag

    Onder leiding van Anthony O'Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijk...

    Lees meer...

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl