• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car

Rasa HydroAutoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging op onderzoek uit en doet verslag.



Wie is autoproducent Riversimple?

‘Riversimple is een kleine duurzame autoproducent uit Abergavenny in het Zuidwesten van het Verenigd Koninkrijk. Het is het geesteskind van oprichter Hugo Spowers, hij is al bijna 20 jaar bezig met zijn toekomstvisie op individueel vervoer. Daarbij ziet hij grote kansen voor bescheiden tweepersoons voertuigen op waterstof. Hij heeft een radicale visie op personenvervoer die veel dieper gaat dan die van Tesla-oprichter Elon Musk. Alleen zijn de zakken van Spowers iets minder diep. Zijn uiteindelijke doel is zo’n 5000 auto’s per jaar te produceren. Riversimple ziet zichzelf niet als waterstofbedrijf maar als duurzaam autobedrijf.’

Wat is de Rasa?

‘De naam Rasa is afgeleid van de Latijnse tabula Rasa, wat 'schone lei' betekent. Met een 8,5kW Hydrogenics brandstofcel, die ook wordtRasa3 gebruikt in heftrucks en 1,5 kg waterstof opgeslagen bij 350 bar heeft de 580kg zware Rasa een bereik van ongeveer 480 km. Het verbruik is daarmee 1 kg op 320 km en dat is 3 keer zo zuinig als een volwaardige waterstofauto van Toyota of Hyundai. Het duurt ongeveer een minuut om te tanken. De waterstof gaat door een protonwisselmembraan in de brandstofcel, waar het wordt gecombineerd met zuurstof om water en elektriciteit te vormen. De elektriciteit gaat vervolgens naar de motoren in elk wiel. Deze motoren zijn klein, lichtgewicht en geven de auto vierwielaandrijving. Wanneer de auto remt, wordt de kinetische energie, die normaal verloren gaat in de vorm van warmte, opgevangen als elektriciteit. Naarmate de auto vertraagt, stroomt deze elektriciteit terug in een rij supercondensatoren aan de voorkant van het voertuig. In tegenstelling tot een batterij kunnen deze supercondensatoren heel snel een enorme lading opnemen, maar de opslagcapaciteit is beperkt. De energie die ze opnemen wordt teruggestuurd naar de motoren en wordt gebruikt om te versnellen.

Rasa6Het uiteindelijke ontwerp is een compromis, liet eigenaar Spowers (foto) eerder weten. Voor het brandstofverbruik is een laagzitter de beste optie, maar oudere gebruikers vinden dat niet plezierig. Eind vorig jaar werd de nieuwe en zeer innovatieve Rasa onthuld in London met een officiële presentatie. De compacte tweezitter wordt later dit jaar in Monmouth in het zuidoosten van Wales getest.

Voor de nieuwe Rasa zijn binnen het bedrijf vier nieuwe wielmotoren ontworpen en er komt een nieuw systeem voor de ophanging en de remmen. Daarnaast is er een nieuw ontwerp ontwikkeld voor de lichtgewicht wielen en de invoering van een compleet frame van koolstofvezel. De voorkant van de auto is opnieuw ontworpen om meer koeling mogelijk te maken voor de aandrijflijn en tot slot is er een kachel en een navigatiesysteem toegevoegd voor het comfort van bestuurder en passagier. De auto voldoet aan alle Europese veiligheidseisen’

Waarom kiest Riversimple voor waterstof en niet voor een accu-oplossing?Rasa5

‘Terwijl elektrische auto's in populariteit toenemen, gelooft eigenaar Spowers dat naarmate de vraag naar elektriciteit toeneemt, de auto-industrie zich juist moet concentreren op waterstofbrandstofcellen. Dit om te voorkomen dat het elektriciteitsnet wordt overbelast door de energievraag van grote batterijen. Het is voor hem ondenkbaar dat de duizenden benzinestations sluiten en miljoenen auto’s in het Verenigd Koninkrijk hun energie uit het stroomnetwerk gaan halen. Zijn laatste argument; het bijtanken van een waterstofauto is vergelijkbaar met een benzineauto, snel en veilig.’

Kopen of leasen?

‘Riversimple is waarschijnlijk het enige autobedrijf dat hoopt nooit een auto te verkopen. Een klant krijgt een contract zonder kleine lettertjes, met een vaste prijs van één tot drie jaar, inclusief het gebruik van de auto, verzekering en brandstof. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over het onderhoud of de afschrijving. Zodra het contact verloopt, geeft de klant het voertuig terug aan Riversimple en in theorie zou het bedrijf het opnieuw kunnen verhuren. Uit een eerste calculatie van Waterstof Magazine blijkt dat het leasebedrag rond de 420 Euro per maand zal uitkomen.’

Rasa1Wat is de stand van zaken tot nu toe?

‘Begin 2019 heeft het bedrijf van het Overheidsbureau voor Lage-Emissie Voertuigen (OLEV) een subsidie van 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling en bouw van de Rasa. Een eerste serie van 20 voertuigen moet in de loop van 2019 op de weg komen en zal een jaar in praktijk getest worden. Dat wordt serieus aangepakt want geen van de testrijders zal een jaar lang in hetzelfde voertuig rijden.Rasa10 Met de gegevens die dat oplevert zal worden bekeken of de tweezitter grootschalig in productie wordt genomen. Voor het milieu zal het zeker een stap in de goede richting zijn. De Rasa is ontworpen als een van de meest efficiënte auto's ter wereld en kan zijn topsnelheid van 95 km/h in 9,7 seconden bereiken.’

En heeft het voertuig nog nadelen?

‘Jazeker, in deze tweezitter zitten de bestuurder en de passagier naast elkaar en dat betekent dat het stuur rechts zit. Voorlopig zie ik nog geen ontwerp met het stuur aan de linkerzijde voor op het Europese continent verschijnen.’

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen