• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’

Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er is helemaal geen energieprobleem’. Kortom, het is tijd voor een goed gesprek met deze pionierende Belg.

Antwerpen 1Wanneer kwam u voor het eerst met het onderwerp waterstof in aanraking?

Ik ben eigenlijk altijd bezig geweest met alternatieve zoals LPG en CNG. Half jaren 90 ben in dan in contact gekomen met Prof Sierens van Ugent die op dat moment met waterstof werkte in het laboratorium in Gent. Ik had toen direct het idee om het geheel van testbank naar de weg te brengen. Na een bus op een mengsel van waterstof en aardgas, bouwden we een Opel Combo om naar waterstof. Mijn eerste bedrijf Hydrothane kwam achteraf gezien veel te vroeg. Zelfs na de eerste uitzending van VPRO’s Tegenlicht over waterstof was er geen markt. We trokken ons terug in de academische wereld waar we verder werkten aan een VW Caddy op waterstof. Dan het bedrijf Blue Planet Hydrogen. Onze heftruk op waterstof was technologisch gezien een succes, maar niet interessant genoeg voor investeerders in die tijd. Opnieuw gingen we terug naar de academische wereld. Een 2 KW

waterstof- generator was het volgende succes.  

In die tijd speelde het CO2-probleem nog geen enkele rol en was goedkoop gas in overvloed aanwezig. Waarom zag u toch toekomst in het gebruik van waterstof.

Omdat in steeds op zoek ben geweest naar oneindige energie voor voertuigen. In die tijd waren batterijen in voertuigen geen optie.

De afgelopen 20 jaar heeft u twee bedrijven opgericht die zich bezighouden met waterstof. Wat deden die bedrijven en hoe is hetAntwerpen3 afgelopen?

Hydrothane had als doel een vloot van waterstofwagens op de weg te zetten. Er was veel te weinig interesse ook al hadden we de Opel combo. Rijden op waterstof was duurder dan rijden op andere brandstoffen. Het idee was onverkoopbaar.

Met Blue Planet Hydrogen hadden we wel succes met een heftruck op waterstof, maar hier hebben we fout gemaakt geen geld te investeren in serieuze verkoop van de eerste versie. Onze investeringen gingen naar de ontwikkeling van een betere versie. Een foute keuze bleek later, geen verkoop betekent geen investeerders.

World Solar energy mapOp enigszins provocerende wijze geeft u aan dat er helemaal geen energieprobleem is. Hoe kunt u deze uitspraak onderbouwen?

De zon levert elke dag 85.000 terawatt energie.  Zie de world solar energy map. Als je morgen een verbrandingsmotor gebruikt die je op hernieuwbare methanol laat lopen, dan zijn er geen emissies. Je haalt CO2 uit de lucht – dat kost veel energie, maar die is er genoeg – combineert die met waterstof tot methanol en gebruikt dat als brandstof voor de motor. We hebben slechts één uitdaging te gaan, de zonne-energie is niet altijd op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar. Maar wereldwijd gezien hebben we er meer dan genoeg van.

De opwekking van waterstof worden overal in de wereld onderzocht met als doel een beter rendement te halen. Waar zijn volgens u de grootse voordelen te behalen?

In zonrijke gebieden. Door hernieuwbare zon zonder zeldzame materialen om te zetten in waterstof kunnen we de energie wel verplaatsen naar plaatsen waar we het nodig hebben.

De opkomst van vervoer op waterstof groeit flink, maar is tegelijkertijd nog zeer marginaal. Wat moet de branche eraan doen om de groei te versnellen?

Overheden zouden bedrijven die onderzoek doen naar het produceren van goedkoop waterstof moeten subsidiëren. Als waterstof goedkoper wordt dan traditionele brandstoffen wordt het snel een succes. Met andere woorden zorg voor goedkope waterstof dan gaat de ontwikkeling sneller. In België worden honderden kilo’s waterstof per uur geloosd in de industrie. Als we alleen al deze hoeveelheid kunnen gebruiken, kunnen we per uur tienduizenden kilometers emissievrij rijden op waterstof.Antwerpen

Ziet u grootschalige mogelijkheden voor stationair gebruik?

Ja, als deze in de buurt liggen van een puntbron van restwaterstof om te beginnen. Later kan het via het gasnet over het land verspreid worden naar bedrijven en woningen.

Hoe ziet de internationale waterstofeconomie er over tien jaar uit?

Heel mooi. Nu iedereen door begint te krijgen dat zeldzame materialen een probleem zijn voor de elektromobiliteit is waterstof een goed alternatief.

Mark Pecqueur is Bachelor in de Autotechnologie aan het Hoger Instituut Kardinaal Mercier en Master in Electronics aan de Katholieke Industriële Hogeschool Antwerpen. Inzake voertuigen-technologie is hij een gewaardeerd gastspreker in televisie- en radioprogramma's.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl